КАКО ПРОНАЋИ ЖЕЉЕНИ ЧЛАНАК НА БЛОГУ?

Упутство за претрагу:

Испод овог упутства ћете уочити могућност Претражи овај блог. У бело поље унесите неколико кључних речи за претрагу. Кликните на претрага. У средишњем делу блога, где су чланци, изнад последњег чланка ће се појавити списак постова који садрже кључне речи.

Испод цитата имате и Ознаке за чланке. Кликом на одређену ознаку отварате све чланке из те групе.

У Архиви чланака, кликом на троуглић поред одређеног датума отварате наслове чланака из те седмице. Појединачно чланке отварате кликом на њихов назив.

Горе, испод назива блога исписани су називи страница(20). У њима су разврстани сви садржаји блога. Странице садрже линкове ка одређеним сајтовима или чланцима на блогу.

субота, 04. мај 2013.

*Писање састава – како помоћи деци да лакше и боље напишу састав

Život  je  sreća – zasluži  je.

,,ПИСМЕНОСТ ЈЕ У СВОЈОЈ  БИТНОСТИ: ПРОНАЋИ АДЕКВАТНУ,  НАЈБОЉУ,  ЈЕДИНУ И НЕЗАМЕНЉИВУ РЕЧ, КОЈА ДО МАКСИМУМА ВЕРНО СВОЈУ СТВАРНОСТ ,,СТВОРИ'' '',   
 Стана Смиљковић и Славка Стојановић у ,,Корак по корак ка бољем писању''


Ученици основношколског узраста на сваком часу говоре, читају и пишу да би се лепо и течно усмено и писмено изражавали.
Учење писања је као учење вештине плетења, пливања, шивења и зато на њему треба радити.
Пре свега, ученици морају што више да читају књиге примерене њиховом узрасту, саставе других ученика ... и бележе оно што им је занимљиво. Све што се од добрих писаца научи, побољшава стваралачке способности детета.
Добро би било да воде свој дневник, јер ће ту описивати оно што су доживели.
Деца ће увек  лакше писати о ономе што им је познато, јасно, што виде, мисле, осећају, што су доживела.
 Најбоље се описују догађаји у којима се емоционално и чулно учествује.
То би учитељи, наставници и родитељи требало да имају у виду када задају ђацима писање састава.
 Пре писања  кроз разговор код детета пробудити сећање на нешто, подсетити на дететова осећања везана за тему описа  (ако не може бити очигледно).
Да би написали добар састав, ученици такође морају добро познавати правописна и граматичка правила. Тако ће лакше пронаћи и одабрати језички израз.
Никако не почињати све реченице на исти начин (могу се узети речи са сличним значењем).
Написан састав се мора више пута прочитати да би се уочиле и исправиле евентуалне грешке.  Писменост као учење, вештина и стваралачка навика, стиче се једино праксом писања.

Помоћ детету у писању састава може бити вежба која има три фазе:

1.          Просторна и временска локација

Описивање не сме да се сведе на сувопарно и неповезано набрајање особина онога што је тема састава. Потребно је да се предмет, биће, појава одреди у простору и времену, па да се успостави веза са оним што је (га) окружује.
 На пример:
,,У нашој учионици налази се и....''
,,У својој коси Весна је имала...''
,,Тог зимског јутра...''
,,На заласку Сунца...''
,,На кухињском стилу међу осталим прибором за јело, тог јутра...''    ........

2.          Описивање битних својстава

Ово је најважнија фаза. Није довољно да се само саопшти како је нешто велико или мало; лепо или мање лепо; оваквог или онаквог облика или боје, мириса, укуса.
Добро би било да се дете научи да основне особине доведе у везу са другим сличним појмовима, да упоређује.
Тако се у процесу мишљења уводе: нове везе и  супротности, памћење, асоцијације;
Тако описан појам ,,оживљава'' у ученичкој свести јер мења положај у простору и времену.
Ово је одличан начин да се богати ученички речник и повећава његова изражајна моћ.
Примери:
,, Личи на ...''
,,Велико је као ...''
,,Има сличан мирис ...''
,,Када лежи, не разликује се од ...''
,,Скоро исти укус има као ...''   .....

3.          Одређивање основних функција

Пошто су описане спољне особине, треба указати и на оне које су скривене или нису довољно описане.
То се чини највише на основу ранијег искуства. Таква запажања често имају улогу резимеа.

На крају, треба додати да је веома важно пре писања састава сачинити план (редослед) .
Тако ће састав бити заиста уобличен, све ће у њему бити повезано.

,,Пред великим делима речи су сувишне''.


Како написати писмени задатак

САВЕТИ ЗА БОЉЕ ПИСАЊЕ

Још различитих текстова намењених, пре свега родитељима,  можете наћи  ОВДЕ

*И они су били вредни - 1. и 3. разред у Долцу са учитељицом Иваном Крстић

,,Христос васкрсе!'',   ,,Ваистину васкрсе!''

Ово су радови ученика 1. и 3. разреда у Долцу, истуреном одељењу Основне школе ,,Јован Аранђеловић'' из Црвене Реке.


 Ученици

1. Мартина Тричковић,
2. Наталија Илић,
3. Стефан Јовановић,
4. Стефана Јовановић
5. Невена Стојановић,
6. Невена Стевановић,
7. Кристина Милутиновић.



Поздрав за вредне ђаке и учитељицу Ивану Крстић!

петак, 03. мај 2013.

*Различити материјали – различита својства и употреба



Да би произвели предмете зе свакодневну употребу, људи су од давнина користили различите материјале.
камен
Материјале, као што су: камен, глина, восак, песак, разни метали, човек је налазио и налази у природи. 

восак
песак
Приликом израде предмета човек користи још  и воду, друге течности и ваздух.
То су природни материјали.  
Они су део неживе природе.

Међутим, постоје природни материјали који су део живе природе.
То су: кожа, крзно, дрво.
крзно
кожа
дрво


Током времена човек је почео да неке природне материјале замењује вештачким, које је он сам створио.
 То су: вештачка гума, пластика, вештачка кожа, крзно, стакло...
пластика
стакло
                                                
Највише материјала које људи користе су чврсти.
Али, има и материјала у течном и гасовитом стању.

Чврсти материјали су: камен, дрво, пластика, метали, восак, глина...

Течни материјали су: вода, нафта, бензин..
вода
нафта
бензин

Гасовити материјали су: кисеоник, угљен-диоксид, азот, земни гас...
земни гас

Сви материјали имају нека заједничка својства, али и својства по којима се препознају и разликују од других материјала.
 Од тих својстава зависи шта ће се од ког материјала правити, за шта ћемо га употребити.

Заједничке особине свих чврстих материјала су:
-        Видњиви и опипњиви,
-        Имају одређен облик, који се може мењати у току обраде материјала и прављења предмета,
-        Имају тврдоћу.

Чврсти материјали се једни од других разликују по:
-        тврдоћи и
-        еластичности.

Тврђи материјали се теже обрађују. На пример, камен и метал.

Мекши материјали се лакше обликују и преобликују. На пример, пластелин и глина.

ЕЛАСТИЧНОСТ је особина материјала да се после савијања, истезања, гњечења или сабијања враћају у првобитни положај.
За материјале који не могу да се врате у првобитни облик, који трајно задрже облик или се сломе, кажемо да су НЕЕЛАСТИЧНИ.
Еластични материјали су: гума, тканина, пластелин...

  

Када чврсте материјале загревамо, они се шире, а када их хладимо, сакупљају се.

 Неки под утицајем топлоте омекшају, али поново очврсну када се охладе. На пример, гума, мека пластика... 
  

неки се топе (восак).

Неки чврсти материјали проводе топлоту. Када загрејемо један крај предмета, топлота се прошири на цео предмет. На пример, метали.
 

Неки чврсти материјали се под дејством топлоте запале и горе. На пример, хартија, тканина, крзно, дрво...


А сада, неколико примера примене својстава материјала приликом израде предмета:

СТАКЛО је провидан материјал. Пропушта Сунчеве зраке. Зато се од њега праве прозорска окна.

МЕТАЛ је јак, чврст материјал који лако проводи топлоту и подноси високе температуре. Зато се од њега прави посуђе.

 
ДРВО је чврст материјал који се лако обрађује. Зато је погодан за израду намештаја.

ГУМА је лако савитљив и мекан материјал. Тешко проводи топлоту и издржљив (еластичан) је. Зато се од њега праве аутомобилске гуме.
...


уторак, 30. април 2013.

*DA VAM NEŠTO KAŽEM...


                                             

KO JE SIROMAŠAN?
    Jednog dana povede otac svog sina na selo, sa ciljem da sin shvati da ima puno siromašnih ljudi na ovom svetu.
   Otac, inače vrlo imućan čovek, omogućio je svome sinu lagodan život, i trudio se da mu ispuni svaku materijalnu želju.
    Proveli su dan i noć na farmi čiji su vlasnici bili siromašni ljudi, koji su sa teškom mukom zarađivali ne bi li preživeli.
   Kada su se vratili sa farme, znatiželjni otac upitao je sina: "Kako ti se svideo izlet?" "Bilo je zanimljivo", odgovori sin svome ocu.

   "Jesi li video koliko ljudi mogu biti siromašni", nastavio je otac. "Da", odgovori sin. "Da li si nešto naučio, sine moj" nije odustajao otac.

   "Video sam da oni imaju četiri psa, a mi imamo samo jednog. Mi imamo veliki bazen koji zauzima pola dvorišta, a oni imaju potok koji nema kraja. Mi imamo svetiljke u vrtu, dok oni imaju zvezdano nebo. Vidik iz naše kuće dopire do ograde, a oni imaju horizont koga ispunjavaju planine i doline čiji kraj se nazire jedino u ograničenju ljudskog vida, ili zbog nepreglednosti terena", odgovori sin.

   Kad je dečak završio, iznenađeni otac ostao je bez reči. Sin se na kraju razgovora zahvalio svom ocu sledećim rečima: "Hvala ti, oče, što si mi pokazao koliko smo siromašni!"


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

*Изашао нови број часописа ,,НАША КРИЛА''

     
     После више од три деценије, данас је изашао нови број часописа ,,НАША КРИЛА''.  То је био часопис ученика Основне школе ,,Јован Аранђеловић''. Оснивачи овог часописа су наставнице српског језика Злата Ламбић (сада у пензији)  и Јелена Петровић (преминула прошле године). 
    Јелена Петровић је радила као наставница српског језика и домаћинства и као библиотекар. Водила је драмску, рецитаторску и фолклорну секцију. Мештани Црвене Реке и данас и памте приредбе које је она припремала. 
    Ми смо дошли на идеју да обновимо часопис, који нема баш исти изглед као претходни, па смо га назвали ,,НАША КРИЛА'' у новом руху.
     За почетак, објављујемо радове ученика 2. и 4. разреда из Црвене Реке, као и неколико радова бивших ученика учитељице Љиљане Пејчић. Сарадници у изради часописа су: Александра Ђорђевић, професор физичког васпитања и уредник спортске рубрике и Марија Петковић, професор српског језика и рецезент. 
     У овом броју објављене су и три песме учитеља Дејана Николића који је радио у нашој школи. Ове године, у августу месецу биће 10 година како је прерано преминуо. Нека овај број буде посвећен њему и већ поменутој наставници Јелени Петровић.
     А сада и нешто лепо! После  Јелене на месту библиотекара смењивало се више наставника. Највише се задржала наставница Јеглица Цветковић, која је, такође, водила рецитаторску секцију и бележила запажене резултате. Но, о томе ће бити речи у неком наредном броју часописа. Ове године она је отишла у заслужену пензију, па, нека јој је срећно и дуговечно!
   Часопис је умножен у  Општини Бела Паланка и овом приликом се захваљујемо просветном инспектору Миливоју Цветковићу који нам је то омогућио.
     Позивамо све ученике наше школе да своје радове дају  наставницама Александри Ђорђевић и Марији Петковић или учитељици Љиљани Пејчић, па да следећи број буде садржајнији! Такође, ако одзив ученика буде већи, укључићемо више наставника и учитеља у осмишљавање и реализацију нових бројева. 
Сви су добродошли!



     Часопис можете прелистати

,,НАША КРИЛА''


А ако желите, можете да погледате одличну видео причу


 ,,Бела Паланка, место са душом''


УЖИВАЈТЕ!

ПОСЕТИТЕ БЕЛУ ПАЛАНКУ!

недеља, 28. април 2013.

*На пролећном распусту - састав

Један ваш друг је био вредан и, чак пре времена написао домаћи задатак. 

На пролећном распусту
    Пролеће је већ увелико загосподарило нашим крајем. Природа цвета, мирише, пева, жубори, жагори...  Таман када се природа показала у својој раскошној лепоти, дошао је и пролећни (или Ускршњи) распуст.
    Добро нам је дошао, јер се ближи крај школске године, па можемо, осим одмора, и да надокнадимо неко пропуштено градиво. Наравно, празници су на првом месту. Ускрс је најрадоснији празник, празник који ми,  деца веома волимо.
    У суботу, 27. априла  поподне  ишли смо  у цркве или храмове. У цркви је било пуно врбових гранчица које су свештеници осветили и делили свим присутним људима. Три пута смо обилазили око цркве и певали. Мени је то било веома занимљиво Узели смо  звончиће, направили венчиће од цвећа  и сазнали да је ово празник деце. Врбову гранчицу сам донео кући и ставио поред иконе.
   У недељу, 28. априла славили смо празник Цвети. Сазнао сам да је тога дана Исус на магарцу ушао у Јерусалим. Дочекан је са радошћу.
   Затим сам имао неколико дана за одмор. Ја сам их искористио за игру и дружење са својим другарима. Мало сам и обновио градиво. Када се вратимо у школу, још месец дана имамо наставу, па почиње летњи распуст. Потрудићу се да имам што бољи успех.
   У среду је био први мај – међународни празник рада. Сазнао сам да се он раније много масовније славио. Припремали су разноврсне програме. Данас није баш тако. У неким крајевима се организује првомајски уранак. Ми смо ишли у родно село мога оца. Тамо је природа чаробна а ваздух чист.
    Затим је дошао Велики четвртак. То је дан посвећен болесним људима. У неким крајевима се тада фарбају јаја. Међутим, у нашем крају се то ради на Велики петак или Велику суботу. Прво црвено јаје се чува и то је ЧУВАРКУЋА. Прошлогодишња Чуваркућа се закопава испод неког родног дрвета.
  Велики петак је дан када је Исус разапет на крсту. То је тужан дан и тада литургије утихну. Исус је на самрти рекао: ,,Опрости им, Боже, не знају шта чине.'' Значи, он је, ипак, опростио својим неистомишљеницима. То је за нас велика поука. Велика субота је дан другог Христовог доласка. Тада се врше завршне припреме за Ускршње славље.
   У недељу је био Ускрс. Тада се слави Христово ускрснуће и зато се људи поздрављају са: ,,Христос васкрсе!'' и ,,Ваистину васкрсе!''  Припрема се свечана трпеза и сви су радосни.
   Ове године Васкршњи понедељак и Ђурђевдан се обележавају истог дана. Ишли смо у госте код баке и деке.  Затим су кренуле последње припреме за поновни полазак у школу.
    Пролећни распуст је био занимљив због времена које је било право пролећно и празника који су се смењивали. 

Доживеће он ових дана још нешто занимљиво што ће, сигурно, додати овом саставу.


*ПИТАЊА ЗА ВЕЖБАЊЕ ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА ЗА ВРЕМЕ ПРОЛЕЋНОГ РАСПУСТА – 4. РАЗРЕД


ПИТАЊА ЗА ВЕЖБАЊЕ ИЗ СРПСКОГ ЈЕЗИКА – 4. РАЗРЕД

1.  Препиши правилно реченицу:
Брзосевратиречеанаацидатинештокажем

2.  Састави реченицу од речи: Ана, надати се.


Напиши је у:
Садашњем времену: 
Прошлом времену: 
Будућем времену: 

3.  Разврстај следеће именице:  Ана, мачка, храна, брашно, лишће, млеко, мама, Мали Мокри Луг, деца, идеја, љубав, читање, деветоро.

4.  Подвуци погрешно написане именице:  енглескиња, виршла, сок, Море, Нови сад, планина, шумадија.

5.  Именицама додај три одговарајућа придева (по један од сваке врсте):
капа, џемпер, торба.

6.  Упиши личне заменице које недостају:
_____ размишљате,  _____ не долазиш,  _____  осећамо, 
  ______ посматрам,   ______  миришу,   _____ се смеје.

7.  Допиши предикате (два – обе врсте)  уз именицу    мачка.

8.  Напиши правилно бројеве:    18 ,   20,   98,   260,  186.

9.  Исправи грешке у у загонеткама:
Бели делиа небом се извиа.
Стакло има – прозор ние, рам има – слика ние.
Дванајест браће, једне гаће.
Ребрасти делиа свима зими приа.
Пуна тепсиа златних колачића.

10.    Напиши питања за понуђене одговоре:
То је атрибут.
То су глаголи.
То је глаголски предикат.
То су редни бројеви.
То су глаголске одредбе.
То је субјекат.
То је објекат.




Ако желите да преузмете и одштампате, кликните:


- горе - лево кликнете на плави правоугаоник  File, а затим у падајућем менију бирате опцију  Save As,
- десно се отвара прозор у коме кликнете на Download



Још линкова ка чланцима, вежбицама и задацима разврстаних по разредима можете пронаћи на следећим линковима: