O STIDU I SRAMOTI
Stidljivost može da bude deo detetovog karaktera, nasledni faktor, ali i prolazna faza u njegovom odrastanju...
da pita gde je klozet.
I šta je bilo?
Ništa. Upiškio se u gaće.
Jedan se stideo
da kaže gde ga boli.
I šta je bilo?
Ništa. Nisu ga izlečili.
Jedan se stideo
da kupi u radnji gaće.
I šta je bilo?
Ništa. Išao je bez gaća.
Jedan se stideo
da kaže devojci da je voli
I šta je bilo?
Ništa. Udala se za drugog.
Dušan Radović
Stidljivost može da bude deo detetovog karaktera, nasledni faktor, ali i prolazna faza u njegovom odrastanju...
Stidljivost se
često tretira kao kombinacija straha, prividne (ne)zainteresovanosti za
okolinu, povučenost u sopstveni svet... Govor stidljivih osoba (ima ih i
odraslih, ne samo dece) je tih, spor, kolebljiv, ponekad drhtav.. U vršnjačkom
okruženju ona postaju zbunjena, jer tu važe drugačija pravila ponašanja.
Potrebno im je vreme da savladaju veštinu komuniciranja sa vršnjacima. Sa druge
strane, stidljivo ili povučeno dete biće omiljeno kod nastavnika u školi.
Ono ne "pravi" nestašluke, odbija rizike, niko ne mora da ga opominje
da bude poslušno ili mirno na času. Međutim, stidljivost se u današnjem društvu
sve više prepoznaje kao mana, tačnije - nedostatak upornosti, ambicija... i
svih onih za uspeh neophodnih sposobnosti.
GRANICA. Roditeljima
se uvek preporučuje da ne insistiraju da dete bude odraz njihovih sopstvenih
ambicija, da budu svesni njegovih mogućnosti i da ga samo usmeravaju uz blago
podsticanje. Međutim, odrediti granicu između detetove prirode, tj. tolerancije
na njegovu prirodu i onoga što treba da usmeravate je veoma teško.
“Opasne”
rečenice
Kada svom stidljivom detetu kažete: “Prestani da crveniš”, “Opet mucaš...“, dodatno ćete ga postideti. Takođe, nemojte tražiti krivca. Ako pred detetom komentarišete da je ono stidljivo, jer je, na primer, “povuklo”, nasledilo ovu osobinu od porodice svog oca vi, zapravo, potencirate genetsko nasleđe. Dete će tada steći utisak da je to neko nepromenljivo stanje, deo porodične tradicije. Tako ćete uticati da se ono pomiri sa negativnim osećanjem sebe, sprečiti ga da se razvija. Svaka oštra reč pogoršava osećanje stidljivog deteta koje ima u odnosu na samog sebe. Izbegavajte kritike i svako ruganje, podsmešljive ili ironične nazive.
Kada svom stidljivom detetu kažete: “Prestani da crveniš”, “Opet mucaš...“, dodatno ćete ga postideti. Takođe, nemojte tražiti krivca. Ako pred detetom komentarišete da je ono stidljivo, jer je, na primer, “povuklo”, nasledilo ovu osobinu od porodice svog oca vi, zapravo, potencirate genetsko nasleđe. Dete će tada steći utisak da je to neko nepromenljivo stanje, deo porodične tradicije. Tako ćete uticati da se ono pomiri sa negativnim osećanjem sebe, sprečiti ga da se razvija. Svaka oštra reč pogoršava osećanje stidljivog deteta koje ima u odnosu na samog sebe. Izbegavajte kritike i svako ruganje, podsmešljive ili ironične nazive.
SAMOSTALNOST. Od
najranijih dana učite dete da ima svoje obaveze. One će biti primerene njegovom
uzrastu, menjaće se sa njegovim odrastanjem i postepeno postajati sve
složenije. Naime, kada umesto njega obavljate njegove zadatke, kod deteta se
može razviti stav da ono samo za obavljanje tih zadataka nije sposobno. Ove
obaveze ne tiču se samo kućnih poslova ili higijenskih navika, već i određenih
pravila ponašanja. Tako ćete, na primer, sa četiri godine tražiti od njega ne
samo da sprema iza sebe svoje igračke, već i da kaže „Dobar dan“ kada sretne
nekoga koga poznaje.
SOCIJALNE
VEŠTINE. Vaše dete ne poznaje socijalne veštine jer nema iskustvo koje u
razvijanju socijalnih odnosa imate vi. Naučite ga "magičnim"
rečenicama, primerenim njegovom uzrastu. Odnosno, kada ga podstičete da ono
učini prvi korak u nekoj igri sa vršnjacima, uz rečenicu: "Mogu li i ja da
se igram sa vama?", uveliko utičete na razvoj njegovog samopouzdanja. Čak
i ukoliko ga druga deca odbiju u igri, vaše dete je premostilo veliku prepreku
prvog kontakta i poboljšalo sliku koju ima o sebi. U sopstvenim očima, posle
ovog koraka biće hrabrije, odlučnije, samostalnije.
VRŠNJACI. Omogućite
detetu što više susreta sa njegovim vršnjacima, a vi pokušajte da ga u ovim
prilikama što više ostavljate da se snalazi samo u rešavanju potencijalnih
konflikata. Vi budite podrška i neko ko "uskače" kada ono ne može samostalno
da se izbori, ali je od ogromne važnosti da mu dozvolite barem pokušaj za
samostalno rešavanje sukoba. Naime, ukoliko u predškolskom i kasnije
osnovno-školskom uzrastu deca ne nauče da se izbore sa svojim problemima i
stresovima, neće to savladati ni kada budu stariji i imali neke druge, možda
veoma ozbiljne probleme. Takođe, ako navikente dete da vi rešavate njegove
sukobe ono ne može da razvije sugurnost u sebe i nije sposobno za komunikaciju
kada vi niste prisutni.
PRIVATNOST. Pokažite
detetu da razumete njegovu potrebu da čuva svoj lični prostor i da poštujete
njegovu privatnost. Kucajte u sobu pre nego uđete, ili u kupatilo dok se ono
kupa.
Prihvatite
dete kakvo jeste
Ne insistirajte da se dete što više druži i ne ubeđujte ga da se sa vršnjacima ponaša onako kako vi smatrate da je poželjno. Dete mora da uspostavlja lične, osobene odnose sa svojim drugarima, u kojima će se snalaziti (negovati
Ne insistirajte da se dete što više druži i ne ubeđujte ga da se sa vršnjacima ponaša onako kako vi smatrate da je poželjno. Dete mora da uspostavlja lične, osobene odnose sa svojim drugarima, u kojima će se snalaziti (negovati
SLOBODAN
IZBOR. Podstaknite njegovo samopouzdanje dozvoljavajući mu što više
samostalnih odluka, primerenih njegovom uzrastu. Na primer, neka samo bira
svoju odeću za sutrašnji dan.
SLOBODAN
STAV. Pružite detetu što više prilike za izražavanje sopstvenih stavova i
emocija. Podstičite polemisanje i verbalno sukobljavanje kako bi se dete
uverilo da ima pravo na stav različit od vašeg (ili drugih osoba) i da
izražavanje tog stava ne samo da nema negativne posledice po njega, već mu može
doneti neke dobrobiti (na primer: bolji status u vršnjačkoj gupi).
Ne
prisiljavajte dete
Kada od svog stidljivog deteta, po principu “klin se klinom izbija”, tražite da se eksponira u javnosti (na primer, da recituje pred gostima), dodatno ste pojačali njegovu stidljivost. Ono će ubuduće zamišljati slične situacije i tako ojačati osećanje treme i nesigurnosti.
Kada od svog stidljivog deteta, po principu “klin se klinom izbija”, tražite da se eksponira u javnosti (na primer, da recituje pred gostima), dodatno ste pojačali njegovu stidljivost. Ono će ubuduće zamišljati slične situacije i tako ojačati osećanje treme i nesigurnosti.
KONSTRUKTIVNE
POHVALE.Podrazumeva se da je stidljivoj deci pohvala veoma podsticajna za
razvoj. Međutim, kada su one uopštene, na primer: »Baš si ti dobar mamin
dečak”, ili popularne fraze: "Moraš da veruješ u sebe", dete ne može
da ih razume i teško mu je da u njih poveruje. Zato je daleko efikasnije da
vaše pohvale budu konkretne, da se odnose na neko učinjeno delo, uložen trud
ili postignut rezultat. Takve su pohvale: "Divan ti je crtež, ali mi se
posebno dopada ovaj deo"... (zatim izdvojite jedan deo crteža), ili
"Odlično si sredio svoju sobu".
RAZGOVOR. Pokušajte
da analizirate detetove emocije. Ukoliko, na primer, ne želi nekog druga da
pozove na svoj rođendan, pitajte ga zašto. Insistirajte na odgovoru, jer je to
važan putokaz u razumevanju toga da li detetovo odbijanje ima za osnovu stidljivost
ili strah da će biti odbijeno, ismejano, odbačeno... Cilj ovog insistiranja je
da razumete detetov stav a ne da ga promenite i privolite dete da druga, ipak,
pozove.
KUĆNI
LJUBIMAC. Pojedina deca prevazilaze stidljivost tek u situacijama
očigledne saradnje. Tako, kućni ljubimac koji zahteva otvorenu pažnju i
zadovoljavanje svojih potreba ne ostavlja mnogo mogućnosti detetu da se povlači
i bude stidljivo. Naime, u ovom odnosu, emotivna otvorenost i vezivanje (za još
nekog osim za mamu i tatu) se podrazumevaju.
LIČNI
PRIMER. Preispitajte sebe. Možda je stidljivost ili neko drugo ponašanje
koje vas "izluđuje" dete preuzelo posmatrajući svoje najveće učitelje
i najjače autoritete, tj. vas. U tom slučaju, menjajte prvo sebe. Dozvolite mu
da "proviri" u vaš svet. Pričajte mu o svom detinjstvu, opišite
nekoliko vaših iskustava i kako ste se sa njima izborili. Odnosno, pokažite
ličnim primerom kako ste pobedili svoju stidljivost i naučili da se borite i
negujete svoja prijateljstva, budete samopouzdani i sigurni u sebe.
-----------------------------------------------------------------
Sprecite
poredenje. Nije
dobro da svoje dete poredite sa drugom decom, bez obzira da li je dete sa kojim
poredite svoje, najbolji dugar ili rodeni brat ili sestra. Umesto toga,
fokusirajte se na to šta vaše dete cini drugacijim od druge dece. Stavite
detetu do znanja koliko je taj deo njegove/ne licnosti poseban. To ce podici
samouverenost kod deteta i pomocice mu/joj da se oseca ugodnije pred drugima.
Tako da, ako vaše dete nije nadareno za fudbal, ali divno crta, upišite ga na
casove crtanja umesto fudbala.
Pazite
na svoje reci. Pricajte
kako se vaše dete oseca kada je stidljivo. Na primer, ako se vaše dete sakriva
iza vaše noge i ne želi da se javi poznaniku, trebali biste reci: ‘Trenutno si
jako stidljiv/a. To je uredu- možeš se javiti kada budeš spreman/na.’ Nemojte
govorite poznaniku ‘Izvinite, moje dete je stidljivo.’ U ovim recima je jako
mala razlika, ali deci je uvek bolje reci ‘osecaš se stidljivo’, nego ‘on/ona
je stidljiv/a’, jer ove reci opisuju trenutno stanje vašeg deteta, ne detetovu
licnost.
Pružite
obilje nežnosti i ljubavi.Osnovna
stvar koju moramo, kao roditelji, da pružimo detetu je sigurnost i ljubav. Tako
ce dete izrasti u samouvereno i sigurno u sebe. Znajuci da ste vi uvek tu kada
ste im potrebni, pomocice vašem detetu da se oseca sigurnije u društvu drugih.
Bez obzira na sve, obasipajte vaše dete poljupcima, zagrljajima i pažnjom.
-----------------------------------------------------------------
Ne
moraju svi da te vole
Da bi se sprečile neželjene posledice, važno je da dete tokom odrastanja nauči da razdvaja sledeća dva pojma: biti prihvaćen od strane drugih i biti važan drugome. Oni su potpuno različiti i stoje u nezavisnom odnosu. Jasnom porukom: "To što te neki ne prihvataju, ne znači da si ti manje vredan od drugih" vremenom postižemo da dete zameni svoju infantilnu sliku sveta realnom.
Da bi se sprečile neželjene posledice, važno je da dete tokom odrastanja nauči da razdvaja sledeća dva pojma: biti prihvaćen od strane drugih i biti važan drugome. Oni su potpuno različiti i stoje u nezavisnom odnosu. Jasnom porukom: "To što te neki ne prihvataju, ne znači da si ti manje vredan od drugih" vremenom postižemo da dete zameni svoju infantilnu sliku sveta realnom.
Obmanjivanje deteta kako ga svi vole, roditelji učvršćuju zablude koje se odrastanjem teško prevazilaze. Deca istinski pate kad osete da ih neko ne prihvata, zato što to poistovećuju s tim kako ih drugi ne vole. Ovo se naročitu odnosi na decu koja treba da pođu u školu. Postoji mogućnost da u razredu učitelji ne prihvataju svu decu podjednako, što mališani brzo uoče. Doživljavaju to kao nepravdu i zbog toga pate. Neka deca svoju tugu znaju glasno da iskažu, dok druga to ne umeju, nego pokazuju tako što često zbog malih stvari zaplaču, odbijaju da idu u školu… Dobrom pripremom roditelj može uspešno da spreči pojavu neprijatnih osećanja kod deteta i umanjiti mu mogućnost za donošenje pogrešnih zaključaka.
---------------------------------------------------------------------------------
Одличне сте чланке одабрали. Корисно. Дијана
ОдговориИзбришиХвала. Иначе, ово су делови чланака сакупљани са свих страна, па нисам навела извор, али навела сам имена аутора и ја сматрам да су одлични.
ОдговориИзбриши