Ja sam radni terapeut sa 10 godina
iskustva u radu sa decom, roditeljima i nastavnicima. Poruka iz naslova je
potpuno tačna – naša deca su sve lošija i lošija u mnogim aspektima. Istu priču
čujem od svakog nastavnika sa kojim razgovaram. Već duže vreme traje propadanje
društvenog, emocionalnog i akademskog funkcionisanja dece, kao i nagli porast
poteškoća u učenju i drugih dijagnoza.
Današnja deca dolaze u školu
emotivno nedostupna za učenje i postoje mnogi faktori u ovom našem modernom
načinu života koji doprinose ovome. Kao što znamo, mozak je fleksibilan.
Okruženje može učiniti mozak „jačim“ ili „slabijim“. Iskreno verujem, da uz sve
naše najbolje namere, mozak naše dece napreduje u pogrešnom pravcu. Evo zašto…
- Tehnologija
Tehnologija postaje besplatan servis za čuvanje dece… Ali
plaćanje vas čeka iza ugla, a valuta je vaše dete.
U poređenju sa virtuelnom
realnošću, svakodnevni život je dosadan. Kada deca stignu u školske učionice,
tamo ih čekaju ljudski glasovi i realne vizuelne stimulacije za razliku od grafičkih
eksplozija i specijalnih efekata koje su navikli da vide na ekranima. Nakon
mnogo sati provedenih u virtuelnoj stvarnosti, obrada informacija u učionici
postaje sve teži izazov za našu decu, jer njihov mozak se navikao na visok nivo
stimulacije koji pružaju video igre. Nemogućnost da obrade niže nivoe
stimulacije, kakvi se dobijaju u školi, ostavlja decu nesnađenim u akademskim
izazovima. Tehnologija nas takođe isključuje emocionalno od naše dece i naših
porodica. Roditeljska emocionalna dostupnost je glavna hrana za mozak deteta.
Na žalost, mi postepeno lišavamo našu decu ove hranljive materije, najvažnije
od svih.
- Deca
dobijaju sve što požele, bukvalno istog momenta
„Ja sam gladan!“ U sekundi se
zaustavljate na prvoj brzoj hrani. „Ja sam žedan!“ U redu, evo kioska. „Meni je
dosadno!“ Nema brige, tu je telefon. Mogućnost da se odloži zadovoljstvo je
jedan od ključnih faktora budućeg uspeha i osećanja sreće. Mi zaista imamo
najbolje namere i želimo da naša deca budu srećna, i činimo ih srećnim u datom
momentu, ali oni postaju dugoročno nesrećni. Odlaganje zadovoljstva znači
mogućnost funkcionisanja pod stresom. Nažalost, naša deca postaju postepeno sve
manje osposobljena da se nose sa stresom koji na kraju postaje ogromna prepreka
za njihov uspeh u životu.
Nemogućnost da se odloži
zadovoljstvo se često vidi u učionicama, centrima, restoranima i prodavnicama
igračaka u trenutku kada dete čuje „Ne“, jer roditelji nisu naučili svoje dete
na takav odgovor.
- Deca
vladaju svetom
„Moj sin ne voli povrće“, „Ona ne
voli da ide u krevet rano“, „On ne doručkuje“, „Ona ne voli igračke, ali ona je
jako dobra sa Ajpadom“, „On se oblači kako on želi“, „Ona je previše lenja da
jede sama“… To je ono što sam čula od roditelja. Od kada deca diktiraju kako
roditelji treba da se ponašaju? Ako ih pustite da sami odlučuju, sve što će oni
uraditi je da jedu špagete, kroasane, gledaju televiziju, igraju se na svojim
tabletima i nikada ne idu na spavanje. Zašto im onda dajemo da rade šta god
požele a pritom znamo da to nije dobro za njih? Bez pravilne ishrane i
kvalitetnog noćnog sna, naša deca dolaze u školu razdražljiva, anksiozna, i
oslabljene pažnje. Pored toga, šaljemo im i pogrešnu poruku. Oni uče da mogu da
rade šta god požele. Koncept „ono što je potrebno uraditi“ je odsutan. Na
žalost, da bi se postigli određeni ciljevi u životu, ono što je potrebno
uraditi često se ne poklapa s onim što želimo da radimo. Na primer, ako dete
želi da bude dobar student, ono mora da uči. Ako želi da bude uspešan fudbaler,
ono mora naporno da vežba svaki dan. Naša deca znaju vrlo dobro šta žele, ali
im je veoma teško da urade ono što je neophodno za postizanje tog cilja. To
dovodi do nedostižnih ciljeva i ostavlja decu razočaranu.
- Zabava,
zabava i samo zabava
Napravili smo veštački zabavan
svet za našu decu. Ne postoje dosadni trenuci. U trenutku kada se dete smiri,
mi ponovo krećemo sa zabavom jer u suprotnom osećamo da se ne radimo svoju
roditeljsku dužnost. Živimo u dva odvojena sveta. Oni imaju svoje zabavni svet
a mi imamo svoj naporni svet. Zašto nam deca ne pomažu u kuhinji ili oko veša?
Zašto ne pokupe svoje igračke? Ovo su osnovni monotoni poslovi koji treniraju
mozak da bude funkcionalan i oni su neophodni da bi dete moglo kasnije da uči u
školi. Kada dođu u školu, i počne vreme za učenje, njima to postaje previše
teško. Njihov mozak je obučen samo za beskrajnu zabavu a ne za dosadan rad.
- Ograničene
socijalne iterakcije
Mi smo svi previše zauzeti, tako
da dajemo našoj deci digitalne gedžete da bi i oni bili „zauzeti kao i mi“.
Deca koja se igraju napolju, u nestrukturiranim prirodnim sredinama uče i
socijalne veštine. Na žalost, tehnologija je zamenila igranje napolju. Isto
tako, tehnologija je učinila da i roditelji budu manje dostupni za društvenu
interakciju sa svojom decom. Očigledno, deca su pala u drugi plan… Gedžeti koji
nam čuvaju decu nisu osposobljeni za razvoj socijalnih veština. Setite se da
većina uspešnih ljudi ima razvijene upravo socijalne veštine. Ovo je prioritet!
Mozak je kao mišić koji možemo
dresirati iznova i iznova. Ako želite da vaše dete vozi bicikl morate ga tome
naučiti. Ako želite da vaše dete bude u stanju da sačeka, morate ga naučiti
strpljenju. Ako želite da vaše dete nauči da se druži, mora razviti socijalne
veštine. Isto važi i za sve ostale veštine. Nema razlike!
Čitajući gore navedene probleme,
nemojte pasti u očaj ako prepoznate sebe i svoje dete. Možete promeniti stvari
i nikad nije kasno. Vaše dete može postati uspešno na društvenom, emotivnom i
akademskom planu. Evo kako to da učinite:
1. Ograničite upotrebu tehnologije i umesto toga se
emotivno povežite s detetom
Iznenadite ih cvećem, nasmejte se,
golicajte ih, ostavite im emotivnu poruku u ranac ili pod jastuk, iznenadite ih
izlaskom za ručak, plešite zajedno, puzite zajedno, tucite se jastucima… Idite
na porodičnu večeru, igrajte društvene igre, vozite bicikl, prošetajte uveče…
2. Trenirajte odlaganje zadovoljstva
Neka čekaju! U redu je da im bude dosadno – to je prvi korak
ka kreativnosti
- Postepeno
povećavajte vreme čekanja između „želim” i „dobijam”
- Izbegavajte
korišćenje tehnologije u automobilima i restoranima, a umesto toga naučite
ih da čekaju.
- Ograničite
konstantno grickanje grickalica
3. Ne plašite se da postavite granice
Nemojte se plašiti da postavite granice. Deci su potrebna
ograničenja za srećan i zdrav rast!
- Napravite
raspored. Neka se zna kad je vreme obroka, vreme spavanja, vreme za igrice
- Razmislite
o tome šta je dobro za njih a ne šta je ono što žele, odnosno ne žele. Oni
će vam za to zahvaliti kasnije u životu. Roditeljstvo je težak posao.
Morate biti kreativni kako biste ih naveli da urade ono što je dobro za
njih, jer je to uglavnom suprotno od onoga što oni žele.
- Deca
moraju imati doručak i jesti kvalitetnu hranu. Oni moraju da provode vreme
na otvorenom i spavaju dovoljno kako bi u školi bili koncentrisani i
sposobni za učenje.
- Pretvorite
stvari koje im se ne dopadaju u empativno stimulišuće igre
4. Naučite svoje dete da obavlja monotone poslove od
najranijeg doba jer je to temelj za njegovu buduću radnu sposobnost.
Ovde spadaju aktivnosti kao što su slaganje veša,
pospremanje igračaka, raspakivanje namirnica, postavljanje stola za ručak,
nameštanje kreveta…
I ovde važi pravilo da budete kreativni. Neka njihov mozak
povezuje ove poslove sa nečim pozitivnim.
5. Učenje socijalnih veština
Naučite ih da vraćaju ono što uzmu, da dele, da pobeđuju i
gube, da pristaju na kompromise, da daju komplimente drugima i da koriste
„molim i hvala“.
Iz mog iskustva kao radnog terapeuta, deca se promene onog
trenutka kad roditelj promeni svoju svest o roditeljstvu. Pomozite svojoj deci
da uspeju u životu kroz ovakav način ponašanja, i ojačajte njihov razum i
osećajnost – što pre to bolje!
Deci se ne posvecuje dovoljno vremena. Doduse, i zivot i je brzi i roditelji imaju sve manje vremena. Samo je dobro dok god se pitaju sta zrtvuju.
ОдговориИзбриши