Педагошки асистент (у закону, члан 177.):
• Пружа помоћ и додатну подршку деци / ученицима у складу са њиховим потребама
• Пружа помоћ васпитачима, наставницима и стручним сарадницима у циљу унапређивања њихивог рада са децом / ученицима којима је потребна додатна образовна подршка
• Остварује сарадњу са родитељима / старатељима
• Остварује сарадњу са установама, организацијама, удружењима и ЛС
Педагошки асистент (у учионици, школи):
• Ради са појединачном децом /ученицима или мањом групом деце/ученика (на часу у учионици или другом простору), којој је потебна додатна образовна подршка укључујући и децу са ИОПом према инструкцијама наставника
• Пружа информације наставнику које ће му помоћи да планира наставне активности за децу са којом ради ПА
• Организује игре током одмора, подстиче и помаже деци са сметњама у развоју да учествују
• Помаже да деца буду безбедна у школи
• Подстиче ученике да учествују у рад секција и додатних активности (приредбе, изложбе, посете, излети, акције и сл) у складу са интересовањима
• Пружа помоћ и додатну подршку деци / ученицима у складу са њиховим потребама
• Пружа помоћ васпитачима, наставницима и стручним сарадницима у циљу унапређивања њихивог рада са децом / ученицима којима је потребна додатна образовна подршка
• Остварује сарадњу са родитељима / старатељима
• Остварује сарадњу са установама, организацијама, удружењима и ЛС
Педагошки асистент (у учионици, школи):
• Ради са појединачном децом /ученицима или мањом групом деце/ученика (на часу у учионици или другом простору), којој је потебна додатна образовна подршка укључујући и децу са ИОПом према инструкцијама наставника
• Пружа информације наставнику које ће му помоћи да планира наставне активности за децу са којом ради ПА
• Организује игре током одмора, подстиче и помаже деци са сметњама у развоју да учествују
• Помаже да деца буду безбедна у школи
• Подстиче ученике да учествују у рад секција и додатних активности (приредбе, изложбе, посете, излети, акције и сл) у складу са интересовањима
*Улога асистента за подршку ученицима...
 
 
| 
PRAVILNIK 
O PROGRAMU OBUKE ZA PEDAGOŠKOG
  ASISTENTA 
("Sl. glasnik RS -
  Prosvetni glasnik", br. 11/2010) | |
Ovim pravilnikom
propisuje se program obuke za pedagoškog asistenta (u daljem tekstu: program
obuke). 
Program obuke za
pedagoškog asistenta ima za cilj da se lice osposobi za samostalno obavljanje
poslova pedagoškog asistenta. 
Program obuke sadrži
uvodni modul, šest obaveznih modula i četiri ponuđena izborna modula od kojih
je kandidat za program obuke u obavezi da izabere dva. 
Program obuke za
uvodni modul izvodi se u trajanju od pet dana, a za šest obaveznih i dva
izabrana modula u trajanju od godinu dana. 
Uvodni modul ima za
cilj da pripremi pedagoškog asistenta za rad u predškolskoj ustanovi, odnosno
školi. 
Nakon pohađanja
uvodnog modula lice dobija potvrdu, na osnovu koje stiče pravo da konkuriše na
radno mesto pedagoškog asistenta. 
Nakon prijema u radni
odnos, na radno mesto pedagoškog asistenta, predškolska ustanova, odnosno škola
upućuje lice na pohađanje obaveznih i izbornih modula programa obuke. 
Šest obaveznih modula
imaju za cilj da osposobe pedagoške asistente za: rad sa porodicom, saradnju sa
spoljnim saradnicima, organizacijama i institucijama, pružanje podrške
zaposlenima u obrazovno-vaspitnim ustanovama, pripremu i realizaciju nastavnih
aktivnosti, razvoj i bezbednost dece. 
Izborni moduli imaju
za cilj da osposobe pedagoškog asistenta u pružanju podrške i pomoći: deci i
učenicima u razvoju jezika i socijalnih veština neophodnih za uspešno
školovanje, deci i učenicima sa teškoćama u učenju, invaliditetom i smetnjama u
razvoju, kao i deci i učenicima iz siromašnih porodica, seoske sredine i romske
nacionalne zajednice, uz uvažavanje specifičnih obeležja kulture i tradicije. 
Svaki modul uključuje
teorijski deo, primenu znanja u okviru programa obuke i praktičan rad u
obrazovno-vaspitnoj ustanovi. Lice koje pohađa program obuke koristi svoje
radno mesto za obavljanje praktičnih aktivnosti programa obuke. 
Svaki modul iz
programa obuke iskazuje se brojem ESPB bodova, a obim obuke izražava se zbirom
ESPB bodova. Ukupan zbir bodova programa obuke iznosi 36 ESPB. 
Nakon završenog
programa obuke lice dobija uverenje o pohađanju programa obuke za pedagoškog
asistenta, ukoliko je pohađalo uvodni modul, šest obaveznih modula i najmanje
80% programa obuke za dva izborna modula. 
Program obuke počinje
1. juna svake godine. 
Lice koje konkuriše
za pohađanje programa obuke za pedagoškog asistenta mora da ispunjava sledeće
uslove: 
1) stečeno srednje
obrazovanje; 
2) poznavanje romskog
jezika ako radi sa decom, učenicima i porodicama iz romske zajednice, u skladu
sa Zakonom. 
Programom obuke
pedagoški asistent se osposobljava za poslove koji se, posebno odnose na: 
1. Kontinuirano
unapređivanje rada sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna podrška u
obrazovanju i vaspitanju, naročito u: 
1) staranju da redovno pohađaju vaspitno-obrazovni i
obrazovno-vaspitni proces, da imaju neophodan pribor i da redovno rade domaće
zadatke, 
2) pružanju pomoći, motivisanju i podsticanju dece i
učenika u učenju, učešću u drugim aktivnostima, izradi zadataka, kao i pružanju
jezičke podrške kada je potrebna, 
3) pružanju pomoći deci i učenicima, kojima je potrebna
dodatna podrška, da se integrišu u vaspitnu grupu ili u odeljenje, 
4) podsticanju pozitivnog odnosa i stava dece i učenika u
odnosu na decu i učenike kojima je potrebna dodatna podrška, 
5) staranju o bezbednosti dece i učenika tokom boravka u
predškolskoj ustanovi i školi, trajanja nastave u prirodi, izleta ili
ekskurzije; 
2. Pružanje pomoći
vaspitaču, nastavniku i stručnom saradniku, naročito u: 
1) pripremi i realizaciji vaspitno-obrazovnog i
obrazovno-vaspitnog procesa, uključujući i ocenjivanje, kao i uvažavajući
iskustva i prethodna znanja dece i učenika, 
2) organizaciji posebnih aktivnosti na nivou vaspitne
grupe, odeljenja, predškolske ustanove, škole, opštine (obeležavanje značajnih
datuma, posete muzejima, pozorištima, organizacija izleta, nastave u prirodi,
ekskurzija, itd.); 
3) procesu integracije dece i učenika, kojima je potrebna
dodatna podrška, u vaspitnu grupu ili odeljenje; 
4) uključivanje u tim za podršku detetu i učeniku za koga
se izrađuje individualni obrazovni plan; 
3. Saradnju i rad sa
roditeljima i porodicom, naročito u: 
1) uspostavljanju veze između porodice i predškolske
ustanove ili škole, u cilju postizanja da deca i učenici redovno i uspešno
pohađaju vaspitno-obrazovni i obrazovno-vaspitni proces, redovnom obaveštavanju
roditelja ili staratelja o ponašanju i napretku deteta i učenika, 
2) učestvovanju na sastancima u predškolskoj ustanovi i
školi, posebno kada su uključene porodice dece i učenika kojima je potrebna
dodatna podrška, 
3) obezbeđivanju postepenog uključivanja roditelja u
pripreme deteta za upis u predškolsku ustanovu i školu, uz poštovanje
roditelja, verovanja, društvenih vrednosti na lokalnom nivou, iskustava i
potreba porodica, 
4) informisanju roditelja o ranom razvoju dece kroz lako
usvajanje jezika, veština i specifičnih znanja, podsticanje samopoštovanja i
socijalizacije u kulturu u kojoj se formalno obrazovanje sprovodi, podsticanju
porodica da uključe decu u sistem obrazovanja; 
4. Uspostavljanje
saradnje i procedura, naročito u: 
1) saradnji sa jedinicom lokalne samouprave, stručnim
ustanovama, školama za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju, udruženjima,
Nacionalnim savetom romske nacionalne manjine, romskim nevladinim
organizacijama, nevladinim organizacijama vezanim za lica sa invaliditetom ili
nevladinim organizacijama vezanim za siromaštvo, u korist dece sa dodatnim
obrazovnim potrebama, 
2) pružanju podrške pri upisu dece iz osetljivih
društvenih grupa, uzrasta od tri do šest godina, u predškolske ustanove kroz
zajedničko delovanje predškolskih ustanova i romskih udruženja, 
3) vođenju evidencije o prisustvu, zdravlju, ponašanju i
napretku dece i učenika sa dodatnim obrazovnim potrebama, 
4) izveštavanju ministarstva nadležnog za poslove
prosvete o radu u predškolskoj ustanovi, školi, lokalnoj samoupravi, najmanje
dva puta godišnje. 
Program obuke može da
izvodi visokoškolska ustanova koja u svom sastavu ima organizacionu jedinicu u
statusu centra (u daljem tekstu: centar). 
Konkurs za prijem
kandidata za program obuke raspisuje centar 1. aprila svake godine. 
Uz prijavu na konkurs,
lice dostavlja: 
1. overenu kopiju
svedočanstva o završenom srednjem obrazovanju; 
2. dokaz o poznavanju
romskog jezika ako radi sa decom, učenicima i porodicama iz romske zajednice; 
3. mišljenje jedinice
lokalne samouprave o aktivnostima u radu sa decom iz člana 2. stav 1. ovog
pravilnika; 
4. kopiju lične
karte. 
Lice koje izvodi
program obuke (u daljem tekstu: trener) je lice sa: 
1. stečenim
odgovarajućim visokim obrazovanjem na studijama drugog stepena (diplomske
akademske studije - master, specijalističke akademske studije ili
specijalističke strukovne studije), sa stečenim odgovarajućim visokim
obrazovanjem na studijama prvog stepena (osnovne akademske studije) u skladu sa
Zakonom o visokom obrazovanju ("Službeni glasnik RS", br. 76/05,
100/07 - autentično tumačenje, 97/08 i 44/10), počev od 10. septembra 2005.
godine, i na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, po
propisu koji je uređivao visoko obrazovanje do 10. septembra 2005. godine.
Trener mora da ima obrazovanje iz psiholoških, pedagoških i metodičkih
disciplina stečeno na visokoškolskoj ustanovi u toku studija ili nakon
diplomiranja, od najmanje 30 bodova, u skladu sa Evropskim sistemom prenosa
bodova; 
2. trogodišnjim
iskustvom u radu sa decom iz osetljivih društvenih grupa. 
Centar bira trenere,
vodi evidenciju o njima i koordinira njihov rad. 
Akreditovani trener
vodi dnevnik rada programa obuke, na osnovu koga centar izdaje potvrdu o
pohađanju uvodnog modula i uverenje o pohađanju programa obuke. 
Konkurs za program
obuke za pedagoškog asistenta za školsku 2010/2011. godinu raspisuje
Ministarstvo prosvete. 
Sadržaji programa
obuke odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo. 
Ovaj pravilnik stupa
na snagu osmog od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku". 
PROGRAMA OBUKE ZA
PEDAGOŠKOG ASISTENTA
Sadržaj: 
- Uloga, zahtevi i
očekivanja od uloge pedagoškog asistenta 
- Osnove rada sa
porodicama 
- Osnovni elementi
podrške deci u svim oblastima razvoja 
- Osnove rada i
podrška zaposlenima u obrazovno-vaspitnim ustanovama 
- Osnovni elementi
podrške na povezivanju obrazovno-vaspitne ustanove sa spoljašnjim relevantnim
institucijama i organizacijama 
Ishodi: 
Pedagoški asistent
treba da zna i razume: 
- osnovne elemente
uloge pedagoškog asistenta 
- osnove rada sa
porodicama kako bi se podstaklo efikasno učešće dece u obrazovnom procesu 
- zahteve i procedure
za vođenje pedagoške dokumentacije 
- neophodne elemente
za upravljanje rizikom 
- principe zaštite
ličnih podataka i prepoznavanje neophodnosti izveštavanja 
- jednostavne načine
za podršku deci u okruženju za učenje 
- jednostavne načine
za podršku deci izvan okruženja za učenje 
- razumevanje različitosti
i oblika diskriminacije u obrazovanju 
- osnovne načine za
rešavanje situacija u kojima je ugrožena bezbednost dece i rešavanje slučajeva
diskriminacije 
- potrebe i zahteve
kolega za osnovnim podacima i informacijama koje su nastale u toku rada pedagoškog
asistenta 
- osnovne procedure
za povezivanje obrazovno-vaspitnih ustanova sa službama koje su u lokalnom
okruženju 
Sadržaj: 
- Podrška
vaspitaču/nastavniku u planiranju programskih/nastavnih aktivnosti 
- Podrška
vaspitaču/nastavniku pri obavljanju programskih/nastavnih aktivnosti 
- Podrška
vaspitaču/nastavniku u vrednovanju programskih/nastavnih aktivnosti 
Sadržaj: 
- Pružanje podrške
deci/učenicima u oblasti fizičkog razvoja i veština 
- Pružanje podrške
deci/učenicima u oblasti emocionalnog i socijalnog razvoja 
- Pružanje podrške
intelektualnom razvoju i razvoju komunikacijskih veština kod dece/učenika 
- Doprinos u
planiranju aktivnosti u skladu sa razvojnim potrebama dece/učenika 
Sadržaj: 
- Priprema i
održavanje bezbednog okruženja 
- Suočavanje sa
nesrećama, hitnim slučajevima i bolestima u najbližem okruženju 
- Zaštita
dece/učenika od zlostavljanja 
- Podsticanje
pozitivnog ponašanja kod dece/učenika 
MODUL 4.0 DOPRINOS
POZITIVNIM ODNOSIMA I PRUŽANJE EFIKASNE PODRŠKE ZAPOSLENIMA U
OBRAZOVNO-VASPITNIM USTANOVAMA 
Sadržaj: 
- Održavanje profesionalnih
veza sa kolegama 
- Razvijanje efikasne
podrške 
Sadržaj: 
- Izgradnja odnosa sa
porodicama 
- Podrška izgradnji
saradnje između obrazovno-vaspitne ustanove i porodice 
- Postupanje u
konfliktnim situacijama 
Sadržaj: 
- Uspostavljanje
efikasnih veza sa spoljašnjim saradnicima, organizacijama i stručnim ustanovama
i organizacijama 
- Saradnja sa
nevladinim organizacijama kako bi se omogućila što bolja podrška porodicama i
obezbedili neophodni uslovi za obrazovanje dece 
- Podrška razvoju
efikasnih veza između obrazovno-vaspitnih ustanova i spoljašnjih saradnika,
organizacija i stručnih institucija 
Sadržaj: 
Sadržaji izbornih
modula imaju za cilj da osposobe pedagoškog asistenta u pružanju podrške i
pomoći: deci i učenicima u razvoju jezika i socijalnih veština neophodnih za
uspešno školovanje, deci i učenicima sa teškoćama u učenju, invaliditetom i
smetnjama u razvoju, kao i deci i učenicima iz siromašnih porodica, seoske
sredine i romske nacionalne manjine, uz uvažavanje specifičnih obeležja kulture
i tradicije. 

 
Нема коментара:
Постави коментар
Предлози, сугестије, критике су добродошли! Поздрав!
На мом блогу је све јавно, бесплатно и доступно читаоцима добре воље. Свима је дозвољено да коментаришу (и онима који нису регистровани, немају Google налог и нису чланови блога) Зато би било лепо да на крају коментара напишете бар своје име и презиме.
Од 20.3.2014. АНОНИМНИ коментари неће бити објављивани.