,,Svi ljudi su isti kao svi ljudi.
Neki ljudi su kao neki ljudi.
Ni jedan čovek nije isti kao drugi čovek.''
C. Klackhon
predmet.sinergija.edu.ba/.../INDIVIDUALIZOVANA%20NASTAVA%2...
www.ossvetisavaba.edu.rs/aktuelno/2012/individualizacija-nastave.doc
Oблици индивидуализације наставе
,,Позната нам је
чињеница да међу ученицима једног одељења постоје велике разлике,па је и
схатљиво да једнака настава неће моћи свим ученицима да осигура повољне услове
за стицање знања.Због тога се уводи индивидуализована настава у
васпитно-образовни процес.Историја наставне праксе показује различите покушаје
прилагођавања наставе физичким и психичким особинама ученика.Овакав облик
наставе у нашим школама је мало заступљен,али се не може рећи да нема никаквих
облика индивидуализације наставе.Таквих облика има,али се не примењују у
довољној мери.
Идеја
да се настава прилагоди индивидуалним могућностима ученика утицала је и на
организацију наставног рада,па су се појавили најразличитији облици
индивидуализације наставе.Наставник се опредељује за одређени облик
индивидуализације уважавајући захтеве с обзиром на конкретну ситуацију у којој
се обавља учење и расположивост наставних средстава и материјала за рад .Избор
облика индивидуализације условљава и наставникова оспособљеност да одређени
облик примени.Наставник мора бити објективан при процени својих могућности пред
овим задатком,веома добро познавати своје ученике и разлике које постоје међу
њима,све начине и могућности у индивидуализацији наставно рада и тако створит
услове за њену адекватну и ефикасну примену,обезбеђујући на тај начин успех
ученика и свој лични успех.
Различити аутори дају различите класификације облика
индивидуализације .
Облици индивидуализације по Радисаву Ничковићу су:
-„наставни листићи;
-задаци на више нивоа тежине;
-елементи индивидуализације у програмираном учењу;
-елементи индивидуализације у учењу помоћу машина за учење и
компјутера;
- индивидуализација у слободним и факултативним
активностима;
-покушај рачвања(фракције) наставе у школи;
-елементи индивидуализације у додатној и допунској настави;
-елементи индивидуализације
у оквиру групне наставе.''
(Продановић, Т. и Ничковић, Н.: Дидактика, Завод за уџбенике и
наставна средства; Београд, 1988.стр.150.)