Користећи рециклирани
материјал ученици комбинованог одељења
2. и 4. разреда на часовима Народне традиције, Ликовне културе и
Еколошке секције кроз практичан рад усвојили су нова знања о домовима наших
предака, запрегама и караванима, врстама ограде, значају дрвећа за човека и
разлици између чисте и загађене реке.
Часови нису одржани у истом дану. Ова композиција је рађена
око месец дана
ПРВИ
ЧАС (Еколошка секција): ,,Живот дрвета је залог за
дрво живота“
Краћи разговор о значају шума за живот људи (Шуме су плућа
наше планете). Корелација са градивом предмета Природа и друштво кроз понављање
о врстама шума и дрвећа, сличностима и разликама. Осврт на оно што се око нас
дешава а то је неконтролисана сеча шума. Ученици коментаришу које су последице
ове појаве.
Следећи корак је практичан рад – прављење дрвета. Ученици
најпре на картону цртају по три иста дрвцета, исецају их и облепљују зеленим
колаж папиром.Неки лепе и кружиће који представљају воће. Уз помоћ учитељице
спајају по три дводимензионална дрвцета и добијају тродимензионално дрвеће.
Ученици који брже заврше праве по један жбун.
ДРУГИ
ЧАС (Народна традиција): 2. разред - Од пећине до солитера, 4. разред – Запреге и
каравани
Док други разред
одговара на питања у вези са претходном лекцијом (Где се прачовек склањао од
опасности и временских непогода? Од чега је правио прва склоништа? Како су се
звале прве грађевине које су правили наши пра-преци? ), учитељ са четвртим
разредом разговара о превозним
средствима која су се користила у прошлости. Усвајају нове појмове: рабаџија,
крамар, водени загледач... Учитељица приказује презентацију са фотографијама
неких превозних средстава која су се користила у прошлости, од којих се нека, у
мањој мери, користе и данас.
У другом делу часа ученици другог разреда праве шаторе (од
дрваца и платна) или сојенице (штапићи за роштиљ, картон, вуница), а ученици
четвртог разреда једну запрегу спајајући штапиће за сладолед.
ТРЕЋИ
ЧАС (Народна
традиција): 2. разред - Врсте ограда, (Ликовна
култура): 4. разред – Композиција боја и облика
Док учитељица са ученицима, уз презентацију фотографија
различитих типова ограда, разговара о
значају ограде за кућу и двориште, сличностима и разликама међу различитим врстама
ограда четврти разред на картону великог формата припрема подлогу за будућу
композицију и речне рибе од пластелина. Подлогу чине најлон-кесе различитих
боја које ученици лепе на картон (зелене за траву, плаве за реку, беле за пут).
У следећем кораку ученици другог разреда праве плот (глина,
чачкалице и вуница) а ученици четвртог тазреда, уз помоћ учитељице, распоређују
већ урађене радове (дрвеће, жбуње, један шатор, једну сојеницу, запрегу и три
плота).
Сада композиција добија воћњак ограђен плотом, реку и
сојеницу изнад реке, пут до сојенице, шатор између дрвећа и запрегу спремну за
утовар робе. Да бисмо обогатили композицију додајемо и моделе неких домаћих
животиња.
ЧЕТВРТИ
ЧАС (Еколошка
секција): Вода и квалитет живота
Уводни део часа: Учитељица доноси две чаше са водом.
У једној је чиста пијаћа вода а у другој замућена вода са видљивим додацима.
Учитељ кроз питања води разговор о опасности од загађења река. Питања: Из које чаше бисте попили воду? А из
ове друге? Са којом водом бисте се умивали или купали? У којој води бисте
пливали? Како бисте се осећали ако бисте се нашли у овако мутној води? На воду
из које чаше личе воде у нашим рекама? Зашто? Како се осећају водене животиње?
Долазимо до циља часа.
Главни део часа: Шетња до оближње Црвена реке.
Посматрамо и коментаришемо изглед воде, али и обале реке. На наше изненађење,
на обали реке нисмо пронашли неке велике количине отпада. Неколико пластичних
флаша и кеса. Вода је била бистра. То нас је обрадовало.Неки су изразили жељу
да се мало ,,брчну“ у оваквој води. Морам да нагласим да се ради о планинској
реци која као притоке има неколико планинских потока. Међутим, када смо се
спустили до ушћа Црвене реке у Нишаву, могли смо да видимо другачију слику.
Вода у Нишави је видно замућена а обала ,,окићена“ пластичним флашама и кесама.
Закључили смо да се у Нишави не бисмо ни брчкали а камо ли купали и пливали. Зато
у Нишави има све мање риба.
Завршни део часа: Враћамо се у учионицу и нашој
композицији додајемо речне рибе од пластелина које су ученици четвртог разреда
направили на претходном часу. Тиме желимо да ставимо до знања да река на нашој
композицији није загађена.