четвртак, 14. новембар 2013.

*Слушајте, мама и тата, желим сестру или брата!

    (прва награда поводом обележавања ДЕЧИЈЕ НЕДЕЉЕ)

     Чини ми се да родитељи врло често постоје да би испуњавали наше жеље. Зашто тако мислим? Кад год нешто пожелимо и то кажемо мами и тати они се потруде да нам изађу у сусрет и испуне жељу.
     Ово се односи на ситније жеље. Али, шта је са оним крупнијим? Шта када деца пожеле сестру или брата? На жалост, некој деци та жеља остане неостварена.
     Деца нису срећна уз рачунаре, пуно слаткиша и играчака, ако немају с ким то да поделе. Знам како је лепо имати брата и сестру. Поред сестре близнакиње и млађег брата осећам се срећно и богато. Они су ту да ме утеше када ми је тешко. Радују се мојим успесима. 
      Ту су и наши родитељи који нас подстичу, васпитавају и подржавају. Као и свим родитељима, и њима је најважнији наш широк осмех, задовољство на лицу и слога. Мислим да су до сада у томе успевали, баш као у песми Мике Антића:
,,То је некакав изазов
као да те зачикају
да нећеш успети,
а ти пробаш и успеш.''
     Родитељи, успећете ако откријете жеље, мисли, осећања и снове своје деце! Ако има више браће и сестара у нашим породицама, онда смо бројнији као народ, онда смо богатија држава, онда имамо будућност. Има ли нешто лепше и вредније од потомства, братства, сестринства и дечје граје?
     Зато бих поручила свим родитељима:
,,Најмање три од свакога пара,
само се тако будућност ствара.'' 

(Младеновић Миљана, 5. разред)

понедељак, 11. новембар 2013.

*Допунска настава

*Педагошки асистент


Педагошки асистент (у закону, члан 177.):
•   Пружа помоћ и додатну подршку деци / ученицима у складу са њиховим потребама
•   Пружа помоћ васпитачима, наставницима и стручним сарадницима у циљу унапређивања њихивог рада са децом / ученицима којима је потребна додатна образовна подршка
•   Остварује сарадњу са родитељима / старатељима
•   Остварује сарадњу са установама, организацијама, удружењима и ЛС
Педагошки асистент (у учионици, школи):
•   Ради са појединачном децом /ученицима или мањом групом деце/ученика (на часу у учионици или другом простору), којој је потебна додатна образовна подршка укључујући и децу са ИОПом према инструкцијама наставника
•   Пружа информације наставнику које ће му помоћи да планира наставне активности за децу са којом ради ПА
•   Организује игре током одмора, подстиче и помаже деци са сметњама у развоју да учествују
•   Помаже да деца буду безбедна у школи
•   Подстиче ученике да учествују у рад секција и додатних активности (приредбе, изложбе, посете, излети, акције и сл) у складу са интересовањима


*Улога асистента за подршку ученицима...


PRAVILNIK
O PROGRAMU OBUKE ZA PEDAGOŠKOG ASISTENTA
("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 11/2010)
Član 1
Ovim pravilnikom propisuje se program obuke za pedagoškog asistenta (u daljem tekstu: program obuke).
Član 2
Program obuke za pedagoškog asistenta ima za cilj da se lice osposobi za samostalno obavljanje poslova pedagoškog asistenta.
Program obuke sadrži uvodni modul, šest obaveznih modula i četiri ponuđena izborna modula od kojih je kandidat za program obuke u obavezi da izabere dva.
Program obuke za uvodni modul izvodi se u trajanju od pet dana, a za šest obaveznih i dva izabrana modula u trajanju od godinu dana.
Uvodni modul ima za cilj da pripremi pedagoškog asistenta za rad u predškolskoj ustanovi, odnosno školi.
Nakon pohađanja uvodnog modula lice dobija potvrdu, na osnovu koje stiče pravo da konkuriše na radno mesto pedagoškog asistenta.
Nakon prijema u radni odnos, na radno mesto pedagoškog asistenta, predškolska ustanova, odnosno škola upućuje lice na pohađanje obaveznih i izbornih modula programa obuke.
Šest obaveznih modula imaju za cilj da osposobe pedagoške asistente za: rad sa porodicom, saradnju sa spoljnim saradnicima, organizacijama i institucijama, pružanje podrške zaposlenima u obrazovno-vaspitnim ustanovama, pripremu i realizaciju nastavnih aktivnosti, razvoj i bezbednost dece.
Izborni moduli imaju za cilj da osposobe pedagoškog asistenta u pružanju podrške i pomoći: deci i učenicima u razvoju jezika i socijalnih veština neophodnih za uspešno školovanje, deci i učenicima sa teškoćama u učenju, invaliditetom i smetnjama u razvoju, kao i deci i učenicima iz siromašnih porodica, seoske sredine i romske nacionalne zajednice, uz uvažavanje specifičnih obeležja kulture i tradicije.
Svaki modul uključuje teorijski deo, primenu znanja u okviru programa obuke i praktičan rad u obrazovno-vaspitnoj ustanovi. Lice koje pohađa program obuke koristi svoje radno mesto za obavljanje praktičnih aktivnosti programa obuke.
Svaki modul iz programa obuke iskazuje se brojem ESPB bodova, a obim obuke izražava se zbirom ESPB bodova. Ukupan zbir bodova programa obuke iznosi 36 ESPB.
Nakon završenog programa obuke lice dobija uverenje o pohađanju programa obuke za pedagoškog asistenta, ukoliko je pohađalo uvodni modul, šest obaveznih modula i najmanje 80% programa obuke za dva izborna modula.
Program obuke počinje 1. juna svake godine.
Član 3
Lice koje konkuriše za pohađanje programa obuke za pedagoškog asistenta mora da ispunjava sledeće uslove:
1) stečeno srednje obrazovanje;
2) poznavanje romskog jezika ako radi sa decom, učenicima i porodicama iz romske zajednice, u skladu sa Zakonom.
Član 4
Programom obuke pedagoški asistent se osposobljava za poslove koji se, posebno odnose na:
1. Kontinuirano unapređivanje rada sa decom i učenicima kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju, naročito u:
1) staranju da redovno pohađaju vaspitno-obrazovni i obrazovno-vaspitni proces, da imaju neophodan pribor i da redovno rade domaće zadatke,
2) pružanju pomoći, motivisanju i podsticanju dece i učenika u učenju, učešću u drugim aktivnostima, izradi zadataka, kao i pružanju jezičke podrške kada je potrebna,
3) pružanju pomoći deci i učenicima, kojima je potrebna dodatna podrška, da se integrišu u vaspitnu grupu ili u odeljenje,
4) podsticanju pozitivnog odnosa i stava dece i učenika u odnosu na decu i učenike kojima je potrebna dodatna podrška,
5) staranju o bezbednosti dece i učenika tokom boravka u predškolskoj ustanovi i školi, trajanja nastave u prirodi, izleta ili ekskurzije;
2. Pružanje pomoći vaspitaču, nastavniku i stručnom saradniku, naročito u:
1) pripremi i realizaciji vaspitno-obrazovnog i obrazovno-vaspitnog procesa, uključujući i ocenjivanje, kao i uvažavajući iskustva i prethodna znanja dece i učenika,
2) organizaciji posebnih aktivnosti na nivou vaspitne grupe, odeljenja, predškolske ustanove, škole, opštine (obeležavanje značajnih datuma, posete muzejima, pozorištima, organizacija izleta, nastave u prirodi, ekskurzija, itd.);
3) procesu integracije dece i učenika, kojima je potrebna dodatna podrška, u vaspitnu grupu ili odeljenje;
4) uključivanje u tim za podršku detetu i učeniku za koga se izrađuje individualni obrazovni plan;
3. Saradnju i rad sa roditeljima i porodicom, naročito u:
1) uspostavljanju veze između porodice i predškolske ustanove ili škole, u cilju postizanja da deca i učenici redovno i uspešno pohađaju vaspitno-obrazovni i obrazovno-vaspitni proces, redovnom obaveštavanju roditelja ili staratelja o ponašanju i napretku deteta i učenika,
2) učestvovanju na sastancima u predškolskoj ustanovi i školi, posebno kada su uključene porodice dece i učenika kojima je potrebna dodatna podrška,
3) obezbeđivanju postepenog uključivanja roditelja u pripreme deteta za upis u predškolsku ustanovu i školu, uz poštovanje roditelja, verovanja, društvenih vrednosti na lokalnom nivou, iskustava i potreba porodica,
4) informisanju roditelja o ranom razvoju dece kroz lako usvajanje jezika, veština i specifičnih znanja, podsticanje samopoštovanja i socijalizacije u kulturu u kojoj se formalno obrazovanje sprovodi, podsticanju porodica da uključe decu u sistem obrazovanja;
4. Uspostavljanje saradnje i procedura, naročito u:
1) saradnji sa jedinicom lokalne samouprave, stručnim ustanovama, školama za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju, udruženjima, Nacionalnim savetom romske nacionalne manjine, romskim nevladinim organizacijama, nevladinim organizacijama vezanim za lica sa invaliditetom ili nevladinim organizacijama vezanim za siromaštvo, u korist dece sa dodatnim obrazovnim potrebama,
2) pružanju podrške pri upisu dece iz osetljivih društvenih grupa, uzrasta od tri do šest godina, u predškolske ustanove kroz zajedničko delovanje predškolskih ustanova i romskih udruženja,
3) vođenju evidencije o prisustvu, zdravlju, ponašanju i napretku dece i učenika sa dodatnim obrazovnim potrebama,
4) izveštavanju ministarstva nadležnog za poslove prosvete o radu u predškolskoj ustanovi, školi, lokalnoj samoupravi, najmanje dva puta godišnje.
Član 5
Program obuke može da izvodi visokoškolska ustanova koja u svom sastavu ima organizacionu jedinicu u statusu centra (u daljem tekstu: centar).
Član 6
Konkurs za prijem kandidata za program obuke raspisuje centar 1. aprila svake godine.
Uz prijavu na konkurs, lice dostavlja:
1. overenu kopiju svedočanstva o završenom srednjem obrazovanju;
2. dokaz o poznavanju romskog jezika ako radi sa decom, učenicima i porodicama iz romske zajednice;
3. mišljenje jedinice lokalne samouprave o aktivnostima u radu sa decom iz člana 2. stav 1. ovog pravilnika;
4. kopiju lične karte.
Član 7
Lice koje izvodi program obuke (u daljem tekstu: trener) je lice sa:
1. stečenim odgovarajućim visokim obrazovanjem na studijama drugog stepena (diplomske akademske studije - master, specijalističke akademske studije ili specijalističke strukovne studije), sa stečenim odgovarajućim visokim obrazovanjem na studijama prvog stepena (osnovne akademske studije) u skladu sa Zakonom o visokom obrazovanju ("Službeni glasnik RS", br. 76/05, 100/07 - autentično tumačenje, 97/08 i 44/10), počev od 10. septembra 2005. godine, i na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine, po propisu koji je uređivao visoko obrazovanje do 10. septembra 2005. godine. Trener mora da ima obrazovanje iz psiholoških, pedagoških i metodičkih disciplina stečeno na visokoškolskoj ustanovi u toku studija ili nakon diplomiranja, od najmanje 30 bodova, u skladu sa Evropskim sistemom prenosa bodova;
2. trogodišnjim iskustvom u radu sa decom iz osetljivih društvenih grupa.
Centar bira trenere, vodi evidenciju o njima i koordinira njihov rad.
Akreditovani trener vodi dnevnik rada programa obuke, na osnovu koga centar izdaje potvrdu o pohađanju uvodnog modula i uverenje o pohađanju programa obuke.
Član 8
Konkurs za program obuke za pedagoškog asistenta za školsku 2010/2011. godinu raspisuje Ministarstvo prosvete.
Član 9
Sadržaji programa obuke odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo.
Član 10
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".
SADRŽAJI
PROGRAMA OBUKE ZA PEDAGOŠKOG ASISTENTA

UVODNI MODUL OBUKE
 
0.0 PRIPREMA PEDAGOŠKOG ASISTENTA ZA RAD
Sadržaj:
- Uloga, zahtevi i očekivanja od uloge pedagoškog asistenta
- Osnove rada sa porodicama
- Osnovni elementi podrške deci u svim oblastima razvoja
- Osnove rada i podrška zaposlenima u obrazovno-vaspitnim ustanovama
- Osnovni elementi podrške na povezivanju obrazovno-vaspitne ustanove sa spoljašnjim relevantnim institucijama i organizacijama
Ishodi:
Pedagoški asistent treba da zna i razume:
- osnovne elemente uloge pedagoškog asistenta
- osnove rada sa porodicama kako bi se podstaklo efikasno učešće dece u obrazovnom procesu
- zahteve i procedure za vođenje pedagoške dokumentacije
- neophodne elemente za upravljanje rizikom
- principe zaštite ličnih podataka i prepoznavanje neophodnosti izveštavanja
- jednostavne načine za podršku deci u okruženju za učenje
- jednostavne načine za podršku deci izvan okruženja za učenje
- razumevanje različitosti i oblika diskriminacije u obrazovanju
- osnovne načine za rešavanje situacija u kojima je ugrožena bezbednost dece i rešavanje slučajeva diskriminacije
- potrebe i zahteve kolega za osnovnim podacima i informacijama koje su nastale u toku rada pedagoškog asistenta
- osnovne procedure za povezivanje obrazovno-vaspitnih ustanova sa službama koje su u lokalnom okruženju
OBAVEZNI MODULI OBUKE
 
MODUL 1.0 PRUŽANJE PODRŠKE U NASTAVNIM AKTIVNOSTIMA
Sadržaj:
- Podrška vaspitaču/nastavniku u planiranju programskih/nastavnih aktivnosti
- Podrška vaspitaču/nastavniku pri obavljanju programskih/nastavnih aktivnosti
- Podrška vaspitaču/nastavniku u vrednovanju programskih/nastavnih aktivnosti
MODUL 2.0 PRUŽANJE PODRŠKE U OBLASTI RAZVOJA DECE
Sadržaj:
- Pružanje podrške deci/učenicima u oblasti fizičkog razvoja i veština
- Pružanje podrške deci/učenicima u oblasti emocionalnog i socijalnog razvoja
- Pružanje podrške intelektualnom razvoju i razvoju komunikacijskih veština kod dece/učenika
- Doprinos u planiranju aktivnosti u skladu sa razvojnim potrebama dece/učenika
MODUL 3.0 PRUŽANJE POMOĆI U OBLASTI ZAŠTITE I BEZBEDNOSTI DECE/UČENIKA
Sadržaj:
- Priprema i održavanje bezbednog okruženja
- Suočavanje sa nesrećama, hitnim slučajevima i bolestima u najbližem okruženju
- Zaštita dece/učenika od zlostavljanja
- Podsticanje pozitivnog ponašanja kod dece/učenika
MODUL 4.0 DOPRINOS POZITIVNIM ODNOSIMA I PRUŽANJE EFIKASNE PODRŠKE ZAPOSLENIMA U OBRAZOVNO-VASPITNIM USTANOVAMA
Sadržaj:
- Održavanje profesionalnih veza sa kolegama
- Razvijanje efikasne podrške
MODUL 5.0 RAD SA PORODICAMA
Sadržaj:
- Izgradnja odnosa sa porodicama
- Podrška izgradnji saradnje između obrazovno-vaspitne ustanove i porodice
- Postupanje u konfliktnim situacijama
MODUL 6.0 PODRŠKA POVEZIVANJU SA SPOLJAŠNJIM SARADNICIMA
Sadržaj:
- Uspostavljanje efikasnih veza sa spoljašnjim saradnicima, organizacijama i stručnim ustanovama i organizacijama
- Saradnja sa nevladinim organizacijama kako bi se omogućila što bolja podrška porodicama i obezbedili neophodni uslovi za obrazovanje dece
- Podrška razvoju efikasnih veza između obrazovno-vaspitnih ustanova i spoljašnjih saradnika, organizacija i stručnih institucija
IZBORNI MODULI OBUKE
Sadržaj:
Sadržaji izbornih modula imaju za cilj da osposobe pedagoškog asistenta u pružanju podrške i pomoći: deci i učenicima u razvoju jezika i socijalnih veština neophodnih za uspešno školovanje, deci i učenicima sa teškoćama u učenju, invaliditetom i smetnjama u razvoju, kao i deci i učenicima iz siromašnih porodica, seoske sredine i romske nacionalne manjine, uz uvažavanje specifičnih obeležja kulture i tradicije.


*Сигурност деце на интернету