субота, 13. април 2013.

*Србија кроз векове - територија и владари: Стефан Душан Немањић, кнез Лазар Хребељановић и Косовска битка

,, Народ без своје историје - путник без путног листа.''    Петар Прерадовић

    Драги четвртаци, 
настављамо са лекцијама на тему ,,СРБИЈА КРОЗ ВЕКОВЕ''.  Док се припремате за наредни час природе и друштва, допуните своје знање на овој страници!
    После Стефана Првовенчаног смењивали су се владари:
-Вукан Немањић, велики жупан (1202-1204)
-Стефан Радослав, краљ (1228-1234)
-Стефан Владислав, краљ (1234-1243)
-Стефан Урош I, краљ (1243-1276)
-Стефан Драгутин, краљ Србије (1276-1282), краљ Срема (1282-1316)
-Стефан Владислав II, краљ Срема (1316-1325), син Драгутинов
-Стефан Урош II Милутин, краљ Србије (1282-1321)
-Стефан Урош III Дечански, краљ Србије (1321-1331)
-Стефан Душан, краљ Србије (1331-1345), цар (1345-1355)



Стефан Душан Немањић

    Стефан Урош IV Душан Немањић, познат и као Душан Силни (око 1308 — 20. децембар 1355) је био српски средњовековни краљ (1331 —1345) и први српски цар (1346 — 1355). Био је син краља Стефана Уроша III Дечанског и отац цара Стефана Уроша V, у народу прозваног Нејаким, последњег владара из династије Немањића.
     Душан је са власти збацио свог оца Стефана Дечанског, уз помоћ властеле незадовољне политиком Стефана Дечанског према Бугарској и Византији, након битке код Велбужда. Душан је значајно проширио границе српске државе према југу, све до Коринтског залива, искористивши унутрашње немире у Византији. По освајању великих византијских територија Стефан Душан се 1345. прогласио за цара Срба, Грка (тј. Ромеја) и Бугара, српску цркву је са ранга архиепископијe је уздигао на ранг патријаршије, да би га први српски патријарх Јоаникије 1346. крунисао.
    Познат је и по доношењу Душановог законика, најзначајнијег српског средњовековног правног акта. Завршио је манастир Дечане, задужбину свога оца, а његова најзначајнија задужбина био је Манастир Светих архангела код Призрена, где се налазио и његов гроб. Без обзира на то, Стефан Душан је једини владар из династије Немањића који није био проглашен за свеца после смрти.
    Опеван је у народним песмама, али га народ није нарочито волео.
   Његова круна се држи у Цетињском манастиру у Црној Гори.


После Душана Силног  смењивали су се следећи владари:
-Стефан Урош V, цар (1355-1371)
-Симеон Синиша Немањић, цар Епира и Тесалије (1359-1371)
-Јован Урош, цар Епира (1371-1372), син цара Симеона (Синише)
-Вукашин Мрњавчевић, краљ (1365-1371)
-Марко Краљевић, краљ (1371-1395)



Кнез Лазар Хребељановић 
 Лазаревићи су српска властелинска и владарска породица из 14. и 15.века.
  Родоначелник династије био је Прибац Хребељановић логотет а потом пехарник на двору цара Душана. Прибац је добио као властелин на управљање територију са градовима Прилепац и Призренац. Његов син Лазар Хребељановић (1329-1389) почео је такође службу на двору као ставиоц. Ту је упознао Милицу цареву рођаку, која је такође припадала династији Немањића (од Немањиног сина Вукана и унука Дмитра) и са њом се оженио 1353. године.Историјат династије
    После смрти цара Душана за време владавине цара Уроша јачају обласни господари, међу којима и кнез Лазар. Лазарева територија је заузимала велики простор са престоницом у граду Крушевцу. После Урошеве смрти 1371. кнез Лазар је постао највећи обласни господар у Србији. Народ га је сматрао царем иако формално није носио ту титулу, тиме је успостављена династија Лазаревића која се због порекла кнегиње Милице сматра бочном линијом династије Немањића.
    Лазар и Милица имали су осморо деце, три сина: Добровој (умро убрзо по рођењу), Стефан и Вук и пет кћерки: Јелена, Мара, Драгана, Теодора и Оливера. Мара је била 1371. удата за Вука Бранковића, Јелена за Ђурђа II Балшића, Драгана за бугарског цара Ивана Шишмана, Теодора (Јелена) за бана Николу II Горјанског (мађ. Garay Miklós), а најмлађа Оливера за турског султана Бајазита.
1389. у Боју на Косову убијен је кнез Лазар и његова држава потпада под вазално ропство Турцима. Државне послове преузима кнегиња Милица до пунолетства старијег сина Стефана.




Косовска битка
 Косовска битка (или бој на Косову) је вођена на Видовдан 15. јуна 1389. године (празник јој је данас 28.јуна по Грегоријанском календару) недалеко од Приштине, између српских и османских снага. Српске снаге је предводио кнез Лазар Хребељановић и међу њима су биле и снаге његових сродника и савезника, док се на челу турске војске налазио султан Мурат I са синовима Јакубом и Бајазитом.

   У првој фази битке, српске снаге су потиснуле противника, а један од српских витезова (Милош Обилић) је успео да убије султана Мурата. Његов син Бајазит је успео после тога да консолидује своје редове и крене у противнапад у коме је заробљен кнез Лазар. Он је по његовом наређењу погубљен, после чега се османска војска повукла са бојишта и напустила Србију.

    Први извори о самој бици говоре о српској победи, а тек касније се јављају наводи о нерешеном исходу и српском поразу (средином XVвека). Због тога се сматра да је сама битка завршена највероватније српском победом или евентуално нерешено, али она по својим далекосежним последицама представља отоманску победу.

 Лазареви наследници су под притиском мађарских напада (јесен 1389)и њихових контаката са Вуком Бранковићем, склопили у првој половини 1390. године мир са Бајазитом и признали његову врховну власт.Уз помоћ његових трупа, они су успели да потисну Мађаре и поврате изгубљене пределе у западној Србији.

    Косовска битка је имала велики одјек у тадашњој Европи и успела је да привремено заустави османско ширење у Европи. Она је током наредних векова постала централни мотив српске народне епске поезије и централни мотив српског националног идентитета.



Погрешан одговор те враћа на лекцију.


Још линкова ка чланцима, вежбицама и задацима разврстаним по разредима можете пронаћи на следећим линковима:   

1. разред,
2. разред
3. разред
4. разред

*ПРИРОДА - особине, разноврсност и повезаност биљака, животиња и људи; нежива природа-својства, облици и значај за живу природу; загађивање неживе природе

,, Живот - то је уметност да се у свему нађе лепота и радост.''    Горки
Док се припремате за систематизацију градива о живој и неживој природи, прорадите следеће тестове (одлични су!):

- СА БЛОГА ,,МОЈЕ СЛИЧИЦЕ'': 


---------------------------------------------------------

СРЕЋНО НА ТЕСТУ ЗНАЊА!

Још линкова ка чланцима, вежбицама и задацима разврстаним по разредима можете пронаћи на следећим линковима:   
1. разред,
2. разред
3. разред
4. разред

петак, 12. април 2013.

*O prijateljstvu, humanosti i pozitivnim mislima

,, Ко себи не тражи пријатеље - сам је себи непријатељ.'' Шота Руставели




Sad sam shvatio:
To je prijateljstvo - 
ljubav prema drugome.
Sve drugo može da prevari, to ne može.
Sve drugo može da izmakne i ostavi nas puste,
to ne može, jer zavisi od nas.
Ne mogu da mu kažem : ,,Budi mi prijatelj.''
Ali mogu da kažem: ,,Biću ti prijatelj.''
Ali, bilo ovako ili onako,
u njegovo prijateljstvo nisam mogao sumnjati.
Zavolio sam ga,
znam po tome što mi je postao potreban,
što nisam zamjerio ničemu ma šta da je rekao ili učinio,
i što mi je sve njegovo postalo važno.
Ljubav je, valjda, jedina stvar na svijetu
koju ne treba objašnjavati ni tražiti joj razloge.
Pa ipak, to činim,
makar samo zato da još jednom pomenem čovjeka
koji je unio toliko radosti u moj život.
Pitao sam ga jednom,
kako to da je baš meni poklonio svoje prijateljstvo!?
,,Prijateljstvo se ne bira,
ono biva ko zna zbog čega, kao ljubav...
A ništa ja nisam poklonio tebi, već sebi.''
Meša Selimović




                                                                                                                            
Jedna od najboljih stvari koja se događa u životu je prijateljstvo.                                                                     
            

      BAJKA O MIŠU  




четвртак, 11. април 2013.

*Naučili smo i drugo pismo!


Do sada ste latinična slova koristili kada nešto radite na svom računaru i na časovima engleskog jezika. Sada, kada smo naučili sva i štampana i pisana latinična slova, biće vam lakše. Ipak, trebalo bi da naučimo i abecedni redosled slova. Evo male pomoći:

* Нови ликовни радови

,,Без муке се песма не испоја,
без муке се сабља не искова!''
Петар Петровић Његош




































,,Кад немам шта да радим - радим''   Карл Чапек



*Веселе чаролије - Фића и Зоки


И смеха, смеха, смеха дајте деци....
,,Сматрам да је смех једна од најозбиљнијих ствари.''  Вилхелм Раб
Данас смо се много смејали. Имали смо духовите госте. Али, није ова представа била само смешна. 
Подсетили смо се да:
-          Мама и тата треба да деле обавезе у породици,
-           Улицу прелазимо само када је на семафору упаљено зелено светло,
-          Треба учити и завршити школу,
-          Да би нешто знали потребно је упорно  вежбати,
-          Новац се зарађује, не долази помоћу мађионичарских трикова,
..... 
Ипак онај искрени дечји смех  непроцењиво је богатство. 
A сада, погледајте фотографије:











уторак, 9. април 2013.

*За толико већи (мањи) и толико пута већи (мањи) број - други разред

,,Књига је пијук који треба да разбије ледено море у нама.''
Франц Кафка




Мислим да је веома важно да ученици 2. разреда ово разумеју и оспособе се за успешно решавање задатака. Ево задатака за вежбање:



ЗА ТОЛИКО ВЕЋИ (МАЊИ) И ТОЛИКО ПУТА ВЕЋИ (МАЊИ) БРОЈ
(основни ниво)

1.      Одреди број који је за 8 већи од:  10,   18,  58,   4,    19.
2.      Одреди број који је  8 пута већи од: 10,  6,  2,  4,  7.
3.      Одреди број који је за 8 мањи од: 28,  30,  18,  37,  100.
4.      Одреди број који је 8 пута мањи од: 32,  64,  16,  40,  48,  24.


ЗА ТОЛИКО ВЕЋИ (МАЊИ) И ТОЛИКО ПУТА ВЕЋИ (МАЊИ) БРОЈ
(средњи ниво)

1.      Одреди број који је за 6 већи од:
-         Збира бројева 6 и 4
-         Разлике бројева 89 и 26
-         Производа бројева 4 и 9
-         Количника бројева 70 и 10
2.      Одреди број који је 6 пута већи од:
-         Збира бројева 3 и 4
-         Разлике бројева 48 и 39
-         Производа бројева 3 и 2
-         Количника бројева 56 и 8
3.      Одреди број који је за 6 мањи од:
-         Најмањег двоцифреног броја
-         Претходника броја 45
-         Следбеника броја 50
-         Највећег парног двоцифреног броја
4.      Одреди број који је  6 пута мањи од:
-         Највећег броја шесте десетице
-         Најмањег парног броја пете десетице
-         Броја друге десетице који на месту јединица има цифру 8
   

     
ЗА ТОЛИКО ВЕЋИ (МАЊИ) И ТОЛИКО ПУТА ВЕЋИ (МАЊИ) БРОЈ
(напредни ниво)

1.      Ана има 10 година, Аца за 8 година више од ње, Мира 3 пута више од Ане, Моша за 5 година мање од Аце, Тома 4 пута мање него Ана и Мира заједно. Колико година има свако од њих?
2.      Сања је прочитала 7 страна једне књиге, Саша 5 пута више од ње, Мома 6 пута мање него Сања и Саша заједно, Марта 6 страна више од Моме, Нена за 3 стране мање од Саше. Ко је прочитао највише страна а ко најмање?
3.      Прошле године тата је имао 8 пута више година од сина Марка. Идуће године Марко ће имати 6 година. Колико година сада има тата?


Ако желите да преузмете ове задатке, кликните

ОВДЕ
- горе - лево кликнете на плави правоугаоник  File, а затим у падајућем менију бирате опцију  Save As,
- десно се отвара прозор у коме кликнете на Download


Још линкова ка чланцима, вежбицама и задацима разврстаним по разредима можете пронаћи на следећим линковима:   
1. разред,
2. разред
3. разред

4. разред



* Жива и нежива природа - систематизација

,, На позорници се најпре дигне завеса па се тада одигра драма. У животу је то другачије: прво се одигра драма па се онда дигне завеса.''
Бранислав Нушић

 Да систематизујемо градиво о живој и неживој природи!
Мислим да ће вам се ово веома допасти!
То су презентације и видео записи. 
Уживајте!











ЕНЦИКЛОПЕДИЈА (птице)  - прелистај!

Још линкова ка чланцима, вежбицама и задацима разврстаним по разредима можете пронаћи на следећим линковима:   
1. разред,
2. разред
3. разред
4. разред

понедељак, 8. април 2013.

*После родитељског састанка

Родитељски састанци су прилика да се сви родитељи окупе на једном месту, да размене мишљења, искуства и утиске. Наравно, ту је учитељ! И он треба да чује мишљење, питања, жеље и предлоге родитеља. Без адекватне сарадње између родитеља и учитеља, нема ни успеха у васпитању и образовању деце. 
Ја сам ову прилику искористила да поделим родитељима упитнике (упитници преузети са блога колегинице Луције Тасић и хвала јој на дивној идеји).  Одговори родитеља су ми веома драгоцени јер ће ми помоћи да побољшам квалитет рада (у складу са својим могућностима). 
Надам се да су родитељи били искрени. Резултати су следећи:

ПРВА ТАБЕЛА
1. Да ли сте задовољни обимом знања који учитељ даје вашој деци?
ДА
10
НЕ
1
2. Да ли мислите да је учитељица презахтевна?
ДА
2
НЕ
9
3. Да ли би учитељ могао боље да ради?
ДА
1
НЕ
10
4. Да ли сте задовољни односом учитељице према деци?
ДА
11
Н
0
5. Да ли је учитељица строга?
ДА
1
НЕ
10
6. Да ли је учитељица блага?
ДА
11
НЕ
0
7. Да ли би учитељица требала да буде строжија?
ДА
10
НЕ
1
8. Да ли је учитељица отворена за сарадњу са родитељима?
ДА
11
НЕ
0
9. Да ли се учитељица довољно труди у раду са децом?
ДА
11
НЕ
0
10. Да ли је ваше деше задовољно радом учитељице?
ДА
11
НЕ
0
11. Да ли је наша учионица подстицајна и лепо сређена?
ДА
11
НЕ
0
12. Да ли је вама важно у каквој ће учионици радити ваше дете?
ДА
11
НЕ
0
13. Да ли учитељица добро објашњава деци задатке?
ДА
10
НЕ
1
14. Да ли бисте желели да присуствујете бар једном часу до краја школске године?
ДА
8
НЕ
3
Оваквим одговорима могу бити задовољна. 
Међутим, када боље анализирам, уочавам да ту има доста простора за побољшање квалитета рада. Чак и онај један одговор да родитељ није задовољан обимом знања који учитељ даје деци, наводи на размишљање и реаговање. 
Па, и она два одговора да сам презахтевна биће разлог за преиспитивање, као и једно ''Не'' на питање ''Да ли учитељ добро објашњава задатке?''
Драго ми је да су осам родитеља изразила жељу да присуствују неком часу и врло радо ћу им изаћи у сусрет.
Захваљујем се свим родитељима на сарадњи!
ДРУГА ТАБЕЛА
1. Да ли знате колико сте пута ове школске године били у школи?
ДА
11
НЕ
2. Да ли мислите да је довољно долазити на родиљске састанке, а да нема потребе да долазите  на индивидуалне разговоре?
ДА
5
НЕ
6
3. Да ли сте у току ове школске године били на индивидуалном разговору са учитељем?
ДА
6
НЕ
5
4. Да ли благовремено обавештавате учитеља о евентуалним проблемима у вашој породици и проблемима ваше деце?
ДА
4
НЕ
7
5. Да ли свакодневно гледате шта су деца радила у школи?
ДА
11
НЕ

6. Да ли контролишете домаће задатке ваше деце?
ДА
1
НЕ
10
7. Да ли мислите да да нема потребе да помажете деци при изради задатака?
ДА
1
НЕ
10
8. Да ли су вам јасни сви задаци ваше деце?
ДА
10
НЕ
1
9. Да ли некад имате проблем при решавању дечијих задатака?
ДА

НЕ
11
10. Да ли вам деца причају свакодневно о томе шта се дешава у школи?
ДА
10
НЕ
1
11. Да ли вам се десило да вам дете не каже да треба да дођете на родитељски или да вас је учитељ позвао на разговор?
ДА
1
НЕ
10
12. Да ли је ваше дете задовољно у школи? (Ваша процена.)
ДА
10
НЕ
1
13. Да ли мислите да дете може да ради самостално, без ваше помоћи у овом узрасту?
ДА
8
НЕ
3
14. Да ли је некад ваше дете изостајало из школе ''беспотребно''?
ДА

НЕ
11
15. Да ли мислите да деца имају много домаћих задатака?
ДА
НЕ
11
16. Да ли мислите да ваше дете довољно учи?
ДА
7
НЕ
4
17. Да ли треба да буде више домаћих задатака?
ДА
6
НЕ
5
18. Да ли мислите да је важно да деца иду на смотре, такмичења...
ДА
11
НЕ

Ови одговори ме наводе на закључак да је сарадња са родитељима генерално веома добра и успешна. 
Мој домаћи задатак биће рад на томе да не буде ни једног одговора ''Не'' на питање ''Да ли је ваше дете задовољно у школи?'' Што се тиче домаћих задатака за ученике, ипак мислим да их дајем довољно, чак некад и више, тако да би моја препорука родитељима који мисле да је мало домаћих задатака, била да чешће посете овај мој блог и ''скину'' додатне задатке.
Хвала родитељима на сарадњи!
Ако су родитељи били искрени, могу бити презадовољна што су на питање ''Шта ви и ваше дете замерате учитељици?'' скоро сви одговорили да ништа посебно не замерају. 
Један одговор је био да учитељица дозвољава деци да ''завире'' у таблице множења и дељења, али ту се ради о неспоразуму, јер то важи само за ученике који раде задатке за основни ниво. 

Свакако ћу дати све од себе да што више унапредим свој рад. Подсећам на заклетву коју ''потписујем''.