Овај
час је организован по методама активног учења.
Активно
учење је: учење кроз
пажљиво конструисане активности, учење кроз рад и извршавање задатака и лична
акција, учење дирекним укључењем ученика у процес учења.
Циљеви
часа:
-
Да
ученици упознају начин живота наших предака у прапостојбини,
-
Да
ученици уоче из којих историјских извора могу да сазнају о прошлости,
-
Да
ученици уоче како је човек, захваљујући мишљењу, мењао себе и свој начин
живота,
Материјал: уџбеници и друга литература, конструкторски
материјал за израду колибе, материјал за прављење лука и стреле, блок, боје,
папир, оловке, листићи за поделу на групе.
Време трајања: 90 минута
1.
КОРАК: Ребус чије решење је ПРЕДАК. Ученици говоре све
могуће асоцијације на ову реч.
|
Призива се знање
из Народне традиције и Српског језика да би се објаснили појмови
,,историја“, ,,прошлост“ и ,,историјски
извори“.
2.
КОРАК: Учитељ ученицима дели листиће са бројевима од 1 до 4
и појмовима који упућују на једну од области:
БРОЈ 1:
ИСТОРИЈСКИ ИЗВОРИ – музеј, библиотека, споменик, стере фотографије,
старе грађевине, стари списи...
БРОЈ 2: ДОМОВИ НАШИХ ПРЕДАКА – пећина, земуница,
шатор, сојеница, колиба, палача...
БРОЈ 3: ВАЖНИ ПРОНАЛАСЦИ – ватра, точак, метал, парна
машина...
БРОЈ 4: ОРУЖЈЕ, ОРУЂЕ И СТАРИ ПРЕДМЕТИ – камен, копље,
секира од камена, лук и стрела, сечиво, мач, дрвена кашика, дрвена посуда, нож,
дрвена мотика, дрвено рало...
На столовима су постављени бројеви са називима области
и литература коју могу искористити по групама. Литература
су уџбеници за 4. разред основне школе и додатни материјал на листићима које је
припремила учитељица.
ДОДАТНА ЛИТЕРАТУРА:
ПРВА ГРУПА: Некада се живело другачије него данас. О томе како
је живот некада изгледао можемо сазнати из размих трагова прошлости које
називамо ИСТОРИЈСКИ ИЗВОРИ. То су приче старих људи, записи у књигма, остаци
старих грађевина (куће у којима су људи живели, цркве, манастири...), слике, фотографије,
мапе и др. У музејима и библиотекама чувају се многи писани трагови о
догађајима из прошлих времена, извори знања о прошлости. Предмети и објекти
које су људи израђивали и градили и њима се служили, чувају се у музејима или
на местима где су настали. Остаци прошлости су приче, песме, бајке које су се
преносиле усмено од старијих на млађа поколења.
ДРУГА ГРУПА: У далекој
прошлости човек је живео у пећини. Јео је само оно што улови. Правили су и
шаторе од коже убијених животиња и осталог материјала који би пронашли у
природи. Сакривали су се и у земуницама које су правили тако што су ископали
рупу у земљи. Изнад земље је био кров од грања, лишћа и сламе. Ради лакшег
риболова градили су од дрвета и сламе куће изнад воде – сојенице. Сојенице су
биле подигнуте на балванима изнад воде а једном страном су биле повезане са
обалом реке, баре или језера. Ту су такође били заштићени од непријатеља,
дивљих звери и поплава. Касније почињу да праве куће од блата и камена. Куће од
камена су се звале палаче.
ТРЕЋА ГРУПА: Човек је дуго јео сирову храну. После много хиљада
година случајно је открио ватру. Схватио је да је храна укуснија ако се испече
или скува. Временом човек престаје да производи само за себе већ почиње често
да путује ради трговине. Откриће точка је било једно од најзначајнијих открића.
Измислио је штампарију, сат и компас. Велики напредак у развитку човека је
проналазак парне машине. Почиње да прави машине које покреће пара: локомотива и
пароброд. Размишљајући и комбинујући стечена знања човек ствара електричну
струју, телефон, радио, телевизију...
ЧЕТВРТА ГРУПА: Док је живео у
пећини човек је правио примитивно оружје: копље, лук и стрелу којима је ловио. После
открића ватре почињу да праве посуђе од земље (глине). Временом човек почиње да
се бави разним занимањима – занатима и да ствара лепа уметничка дела. Открићем
метала добија прилику да израђује оружје, оруђе и друге употребне предмете од
метала.
3.
КОРАК: Ученици
најпре користећи понуђену литературу уче индивидуално а затим дискутују у групи
и припремају се за презентовање стеченог знања осталим групама. Тако свака
група добија по 5-6 експерата за
одређени део лекције.
4.
КОРАК: Презентовање наученог по групама.
5.
КОРАК: Формирање нових група (5) тако да се у свакој групи
нађе по један члан (експерт) из претходних група. Најлакше је груписати их по
бројевима. Свака група ће имати чланове са бројевима од 1 до 5.
Нове групе добијају нове задатке:
ПРВА ГРУПА: Да
од понуђеног материјала направе један дом наших предака.
ДРУГА .ГРУПА: Да
од понуђеног материјала направе лук и стрелу.
ТРЕЋА ГРУПА: Да
напишу једну песму о прецима (ако се снађу, у понуђеном материјалу могу пронаћи
песмицу ,,Шта су између осталог радили стари Словени“.
ЧЕТВРТА ГРУПА:
Да нацртају претка у једној животној ситуацији (лов, риболов, земљорадња...)-
ПЕТА ГРУПА: Да
саставе питања за квиз у коме ће се такмичити прве четири групе.
- КОРАК: Презентовање по групама и квиз у коме чланови пете групе играју
улоге водитеља и жирија. Домаћи
задатак: мапа ума везана за обрађену лекцију.
Нема коментара:
Постави коментар
Предлози, сугестије, критике су добродошли! Поздрав!
На мом блогу је све јавно, бесплатно и доступно читаоцима добре воље. Свима је дозвољено да коментаришу (и онима који нису регистровани, немају Google налог и нису чланови блога) Зато би било лепо да на крају коментара напишете бар своје име и презиме.
Од 20.3.2014. АНОНИМНИ коментари неће бити објављивани.