субота, 18. мај 2013.

* Šta znaš o saobraćaju


Semafor svetla ima, 
on pokazuje svima 
kada da krenu, kada da stanu 
kao po nekom planu: 
crveno, zuto, zeleno 

zeleno, zuto, crveno 

semafor pali, 
semafor gasi, 

ali ti dobro pazi. 

*Припрема: Множење збира бројем


Наставна јединица: Множење збира бројем
Тип часа: Обрада
Образовни циљ часа:
    1. Материјални задаци:  Ученици треба да:
  - изведу закључак о начинима множења збира неким бројем,
  - схвате два начина за решаваље задатака,
  - знају да одаберу лакши начин за рачунање,
  - знају да примене усвојена знања. 
  2. Развојна компонента:  Развијање способности анализе записане једнакости, синтезе, систематичности и економичности у раду, као и генерализације. 
Васпитни циљ часа:
   Развијање прецизности, уредности, тачности, самоконтроле  
   и самосталности у раду.
План рада са основним методичким компонентама
Фазе часа
Припремна
Оперативна
Верификативна




Етапе
   У
раду
1.Решавање те-
кстуалног зада-
тка на више начина (сабира-њем, сабирањем и множењем).
1. Упознавање уче-
ника са правилом
множења збира не-
ким бројем.
2.Извођење закљу-
чака и генерализа-
ције.
3.Вежбање у при-
мени новонаучених
знања на различи-
тим задацима.
1.Проверавање
знања помоћу
теста.
2.Оцењивање у пару помоћу датог критери-
јума.
 3.Давање до-
маћег задатка.
Наста
вне
мето-
де
Дијалошка и де-
монстративна.
Откривајућа, дија-
лошка, илустрати-
вна, демонстрати-
вна и метода про-
блема. 
Откривајућа и
метода пробле-
ма.
Обли-
ци
рада

Фронтални
Фронтални
и
индивидуални
Индивидуални
и рад у паро-
вима 
Наста
вна
сре-
дства
Запис на табли,
симболи
Задаци на графо-
фологији, листићи
и апликације 
Мини тестови и
решења на
грaфофолији
Време
           5
            30
         10


среда, 15. мај 2013.

*Припрема за час света око нас - Земљиште - 2. разред

Postoje samo 3 boje, 10 brojeva i 7 nota, važno je ono što činimo s njima.    ( Ruth Ross )


НАСТАВНА ЈЕДИНИЦА:Земљиште
 ТИП ЧАСА:                        Обрада
ОБЛИК РАДА:                 Фронтални, групни
НАСТАВНЕ МЕТОДЕ:  Дијалошка,текстуална
НАСТАВНА СРЕДТВА: Уџбеник, наставни листићи
ЦИЉ И ЗАДАЦИ ЧАСА: Усвајање знања о врстама земљишта и значају земљишта за жива бића.

1. АКТИВНОСТ
- На табли написати
     Услови за живот на земљи:
           Вода
           ваздух
           сунчева светлост
           сунчева топлота
Задатак ученика је да уоче који елеменат неживе природе недостаје на листи.Уколико ученици не могу да се сете да је реч о земљишту,учитељ открива шта то недостаје.

2. АКТИВНОСТ
- Земљиште је неопходно животињама:
     * као извор хране (1. група)
     * као станиште (2. група)
- Земљиште је неопходно биљкама (3. група)
     - Типови (врсте) земљишта (4. група)

3. АКТИВНОСТ
- Рад по групама уз коришћење уџбеника и додатног материјала.

4. АКТИВНОСТ
- Излагање по групама. Дискусија. Полемика.

5. АКТИВНОСТ
- Кратко понављање и задавање домаћег задатка (наставни лист)




*Тестови Завода за вредновање васпитања и образовања за 4. разред основне школе - српски језик, математика, природа и друштво

,,СРЦЕ, ДУШУ ИМАМ, ХРАБРОСТ И МИШИЋЕ,
ТРАЖИМ, ДАЈЕМ, ПРИМАМ. ЈА САМ ЉУДСКО БИЋЕ.'' Љ. Ршумовић


До краја школске године ученици 4. разреда урадиће тестове из српског језика, математике и природе и друштва. Тестови ће бити исти за све школе. 
Ево тестова из претходних година који могу четвртацима послужити за вежбање:


СРПСКИ ЈЕЗИК


МАТЕМАТИКА


ПРИРОДА И ДРУШТВО


Део написан ћирилицом је линк ка верзији за прелиставање, а део написан латиницом је преузет са блога
ИСПЕЦИ ПА РЕЦИ ДЕЦИ 
и може се преузимати и штампати.

Још линкова ка чланцима, вежбицама и задацима разврстаних по разредима можете пронаћи на следећим линковима:   
1. разред,
2. разред
3. разред
4. разред

*Još nešto o opisnim ocenama

Svaka stvar zastari pošto je dostigla vrhunac.
Lao Ce , Kina



Ocena 1, negativna ocena ili ekvivalent: Kada postoje oblasti za poboljšanje, umesto da se fokusiraju greške učenika nastavnici mogu pozitivno da usmere potrebe učenika koristeći prave reči da opišu i modifikuju svaku oblast. Nema nikakvog razloga biti direktno negativan, jer ništa dobro i produktivno neće izaći iz toga.

Ne koristi ili retko koristi
Nejasno ili nepažljivo
Vrlo ograničeno
Retko, retko se sastaje
Neuredano ili slabo
Nema beleški
Pokazuje poteškoće
Neaktivan
Vrlo ograničeno
Nedovoljno, nedovoljan
Neadekvatno
Sa zakašnjenjem ili postepeno
Nedostaje, oskudeva u



Ocena 2, nešto malo iznad negativne ocene ili ekvivalent: Umesto da gledaju na ocenu 2 kao negativnu ocenu, nastavnici mogu da koriste izraze kako bi opisali pokušaje,  napredovanje ili potrebu za dodatnom pomoći roditelja.

Samo koristi
Pokušava
Ograničeno
Uz asistenciju, uz pomoć
Raznolik ili nekompletan
Počinje, startuje da
Nedosledan, nedosledno
Nejasan ili nije sasvim jasan
Spor, sporo se kreće
Redak, teško

Malo, skromno

Ocena 3, prosečna ocena ili ekvivalent: Iako je ocena 3 prosečna ocena, može se i njoj dati pozitivna nota tako što ćete objasniti kako učenik pokazuje napredovanje, stvari mu postaju jasnije ili se razvija i popravlja neke aspekte  rada u školi.
Ponekad zadovoljavajuće
Skoro kompletno
Približavajuće ili ubrzavajuće
Koristiti više, skoro najviše
Sa nešto jasnoće
Parcijalno
Uz ograničenu pomoć
Nešto
Povremeno
Uz nešto pomoći
Razvija se ili popravlja
Tačnost

Ocena 4, iznad prosečne ocene ili ekvivalent: Četvorke su iznad proseka a reči koje ih opisuju i modifikuju bi trebalo da to održavaju.

Nezavisno
Efikasno
Brz
Koristi najviše
Često ili redovno
Veoma dobro
Dosledno
Jasan, koncizan
Generalno
Odgovarajuće
Potpuno
Tačno
Kompletno
Brzo
Sposoban, sposobnost

Ocena 5, skoro savršena ocena ili ekvivalent:
Sistematičan
Uvek
Brzo, opsežno
Koristiti sve
Sposobno, sa sposobnošću
Dosledno i tačno
Izvanredno
Precizno
Temeljito i duboko
Samostalno
Odlično
Nadmašujuće ili prevazilazeće

Korišćenje jednostavnih glagola će vam omogućiti da opišete sposobnosti svakog učenika u njegovoj đačkoj knjižici. Prepoznavanje sposobnosti učenika, čak i kada učenik ima poteškoća u u radu  je odličan način da se omogući razvoj jakih, pozitivnih karakteristika, pored popravljanja onih slabijih.

Primenjuje
Eksperimentiše
Učestvuje
Gradi
Objašnjava
Vrši
Poredi
Izražava
Proizvodi
Kompletira
Proširuje
Prepoznaje
Konstruiše
Naučio
Pokazuje
Nastavlja da
Ilustruje
Rešava
Kreira
Tumači
Razume
Pokazuje
U stanju je da
Koristi
Opisuje
Zna
Radi dobro
Razvija
Organizuje

Vrednuje
Rukuje


Svakako treba izbegavati presuđujuće ili negativne fraze u kojima se koriste jake reči za opisivanje slabosti. Čak i kada je prisutna potreba da se opiše neka slabost, postoje načini da se unese pozitivan stav tako što ćete okrenuti ono što učeniku nedostaje u nešto gde je učeniku jednostavno potrebna pomoć. Da bi se ispunile ove potrebe, obično se predlažu sledeće fraze:
Pokušava da ...
Uči da ...
Treba da razvije ...
I dalje mu je potrebna pomoć u
Dobija dodatnu pomoć u
Treba da popravi ...
Podsticaj za ...
Radi na
Potrebna je podrška odraslih za
Ima teškoća sa...
Treba mu više mogućnosti da
Potrebno je više vremena
Ohrabren je da...
Treba mu pomoć u toku ...
Pokušava da, čini pokušaje da
Ima koristi iz vežbe sa
Potrebna je podrška



*10 saveta za uspešniјe rukovođenje u učionici

''Idućih pedeset godina neće biti važno koji auto vozite, u kakvoj kući živite, koliko novca imate u banci ili kakvu odeću nosite. No, svjet može biti barem malo bolji jer ste odigrali važnu ulogu u životu deteta.'' (autor nepoznat)

Pogledajte
 10 saveta  (https://uspesannastavnik2012.wordpress.com/2012/05/26/vazni-saveti/  za uspešniјe rukovođenje u učionici:

Napravite lanac komplimenata. Počnite lanac bilo od papira ili od papirnih spajalica. Objasnite učenicima da svaki put kada primete da se neko u razredu ponaša lepo, vi ćete dodati jedan segment tom lancu. Kada lanac dostigne određenu veličinu, nagradićete čitav razred nekom nagradom ili posebnom užinom. Možete čak da uzmete u obzir dodavanje segmenata lancu ako neki drugi nastavnik pohvali nekog od vaših učenika. Možete startovati sa jednim ili dva segmenta za učenike da ih motivišete da nastave lanac.         

Raspored sedenja. Pokušajte da rasporedite stolice i stolove u svojoj učionici u trostranom obliku koji čini kvadrat. Sa ovakvim rasporedom, svaki učenik je u prvom redu, a ovo znači da se možete kretati po učionici i paziti na čitav razred u isto vreme. Izučavanja su pokazala da kod tipičnih rasporeda stolica i stolova, što učenik sedi dalje od prednjeg dela učionice, veća je verovatnoća da će se i lošije ponašati. Ako vam je potrebno da rasporedite stolice i stolove za grupni rad, to ćete veoma lako uraditi.

Skupljanje trofeja. Da biste pomogli prelazak učenika u novu školsku godinu, pozovite roditelje i učenike u svoju učionicu na "Otvorenu kuću". Igrajte igru sakupljanja trofeja sa roditeljima-decom tako što oni treba da pronalaze stvari po učionici, kao što su sat, neka pesma, njihovo ime na radnom stolu, itd. Vi budite ono poslednje što moraju da nađu. Ovako će se roditelji-deca osećati udobno u odnosu prema stvarima  koje se nalaze u učionici a prvi dan u školi će im biti lakši.

Unapred ustanovite pravila. Pružite vašim učenicima prednost da se dobro ponašaju tako što ćete im unapred reći pravila ponašanja. Neka pravila budu kratka. Razgovarajte sa njima zašto su postavljena pravila važna.
Naučite brzo imena svojih učenika. Što brže zapamtite imena svojih učenika, to će vam biti lakše da imate kontrolu u učionici. Igrajte igre imena sa svojim učenicima na početku školske godine, tako ćete ih brže zapamtiti. Biće mnogo efikasnije ako ste u stanju da pozovete učenika koji remeti rad.

Budite čvrsti a zatim popuštajte. Neki nastavnici smatraju da je mnogo bolje biti čvrst na početku godine, ne dopuštajući učenicima previše. Dok neki učenici misle da je ovo loš nastavnik, drugi učenici će voleti sigurnost koju osjećaju kada je njihov nastanik u stanju da održava red u učionici. Kako godina odmiče, možete malo da popustite, ali i dalje budite dosledni kod poštovanja vaših pravila.

Sistem crvenog svetla-zelenog svetla. Napravite oglasnu tablu sa temom saobraćaja. Neka svaki učenik ima jedan džep na oglasnoj tabli sa imenom na njemu. U taj džep stavljajte crveni, žuti, odnosno zeleni karton. Neka učenici startaju sa zelenim kartonom svakog jutra. Ako se neki učenik loše ponaša ili je nepažljiv na času, promenite njegovo svetlo u žuto. Ako nastavi sa lošim ponašanjem, okrenite na crveno. Ako neko dete dobije crveno svetlo bilo kojeg dana, pošaljite ceduljicu kući roditeljima da je potpišu i neka je  učenik vrati sledećeg dana.
    Koristite poster da postignete cilj. Nađite postere u knjižarama koje možete da okačite po učionici a koji imaju pozitivnu poruku. Pravila se obično donose da se reaguje na neželjena ponašanja. Korišćenjem pozitivnih postera, vaši učenici će čitati stvari koje će ih izgrađivati.

Napravite tablu na kojoj će pisati "Sve o meni". Svake sedmice odaberite nekoliko učenika koji su pokazali izuzetno dobro ponašanje u razredu. Recite tim učenicima da donesu svoje fotografije i fotografije svega što žele da pokažu razredu. Okačite  slike na posebnu tablu koja ih prikazuje. Ovo će navesti svakog učenika u razredu da poželi da se i njegovo ime i fotografija nađu na tabli, te će se truditi da poprave svoje ponašanje.

Koristite poene da postignete cilj. Ako vaš razred ima teškoća da bude miran, pokušajte da koristite ovaj sistem bodova. Napravite tabelu i dajte svakom učeniku 20 bodova sa kojima će započeti dan. Ako neki učenik stalno ometa rad, oduzimajte mu po 5 poena. Ukoliko učenik ostane sa  nula poena, onda možete poslati cedulju roditeljima. Na kraju svakog dana, saberite sve učeničke poene dobijajući jedan broj. Postavite cilj učenicima da dostignu dati broj poena za tu sedmicu. Ako dostignu cilj, uručite im male nagrade kao što su nalepnice, diplome ili bombone. Ako ne dostignu cilj za tu sedmicu, čitav razred ostaje bez nagrade.




*Opisne ocene i komentari u knjižicama prvaka

Na početku, primeri ,,zaključnog'' mišljenja učitelja na kraju 1. razreda:
 Mišljenje o radu i napredovanju učenika  

Da li korisitite iste komentare u pisanju đačkih knjižica? Ovde ima nekih komentara koje možete pogledati. Najvažnije je uvek biti iskren u vezi sa napredovanjem učenika.

1. _____ taj i taj učenik pokazuje entuzijazam u svom radu.  
2. _____ koristi svoje vreme konstruktivno.
3. _____  koristi svoje vreme pametno.         
4. _____  je napredovao divno.
5. _____ pokazuje znake liderstva u učionici.      
6. _____ ima odličan potencijal za  _____ .     
7.  _____ je dobar drug.     
 8. _____ radi svojim punim kapacitetom.     
9. _____ treba da popravi veštine iz _____ .           
10. _____ treba da obrati veću pažnju na ...
11. _____ radi marljivo po pitanju _____.                 
12. _____ uči da bude bolji slušalac.
13. _____ veoma je aktivan na časovima .....               
14. _____ pokazuje znake samostalnosti.
15. _____ se još uvek bori sa _____.                       
16. _____ želi odgovornosti i ispunjava ih.       
17. _____ ima bolji stav.                             
18. _____ je vredan učenik.                      
19. _____ ima pobedničku ličnost.                       
20. _____ dobro sledi upustva.
21. _____ se sastalno popravlja iz _____.              
22. _____ sledi sugestije da se popravi u _____      
23. _____ želi da se popravi u _____.                           
24. _____ je kooperativan u razredu.     
25. _____ voli volonterski rad u učionici.      
26. _____ bi trebalo da se ponosi svojom đačkom knjižicom.
27. _____ je odličan u podsticanju drugih učenika.                    
28. _____ radi dobro sa drugovima u razredu.
29. _____ treba da poboljša svoj obim pažnje.                
30. _____ brzo uči pisanje novih reči   
31. _____ je pokazao snagu u _____.                          
32. _____ je savestan đak.  
33. _____ daje doprinos mnogim diskusijama u razredu.                   
 34. _____ stalo mu je da ispuni zahteve.
35. _____ ometa časove u zadnje vreme.                     
36. _____ treba da se popravi u razumevanju čitanja.
37. _____ primenjuje veštine u svom celokupnom radu.                      
 38. _____ se dobro slaže sa svojim drugovima u razredu
39. _____ je kooperativan                               
40. _____ cenim kooperativnost ovog učenika u razredu
41. _____  pokazuje stalan napredak u celokupnom učenju.                  
42. Kvalitet rada ovog učenika se popravlja.
43. _____ pokazuje želju da bude bolji iz _____.                     
44. Nivo dostignuća u razredu ovog učenika se održava.
45. _____ dobro radi samostalno.                                 
 46. _____ postupa odgovorno u razredu.
47. Potrebno je više saradnje sa drugovima    
48. _____ je pun entuzijazma po  _____.   
49. Smisao za humor ovog učenika je sjajan.                        
50. Ima čudesan stav.    
51. _____ ne radi dobro u diskusijama u većim grupama.                
52. _____ ne uzima učešća onoliko koliko bi trebalo
53. _____ je sposoban da shvati nove pojmove.               
54. _____ može da prevaziđe očekivanja za njegov uzrast.
55. _____ treba da razvije  veći osećaj odgovornosti.                 
56. _____  je veoma odgovoran i zreo.
57. _____ pokušava radi veoma naporno.                  
58. _____ ima jake radne navike u svim oblastima.
59. _____ prenosi ideje iz svoje glave na papir veoma  dobro.                    
60. _____ se ističe u _____.
61. _____  pokazuje dobre navike čitanja.                    
62. _____ je dobro organizovan u razredu.
63. Ova učenica je u stanju da organizuje svoje misli veoma dobro.
 64. _____ izgleda da ima široko znanje iz _____.
65. _____ se bori da ide u korak sa domaćim zadacima.            
66. _____ treba da popravi svoje radne navike.
67. _____ se dobro ponaša i pokazuje poštovanje prema meni i drugim učenicima.            
68. _____ se dobro prilagodio _____.
69. _____ može da postigne više od proseka u _____ .     
70. Stav ove učenice otežava joj da se slaže sa drugim učenicima urazredu.
71. _____ je dosledan u svojim naporima.           
72. _____ ovom učeniku nedostaje tačnost zbog nepotrebne žurbe u pisanju.
73. _____ ima poteškoća da prati upustva.                 
 74. _____ nikako ne uspeva da završi samostalno zadatke iz _____.
75. _____ ima sposobnost da razume, ali mora da radi brže.      
76. _____ uživa u _____.
77. _____ sluša pažljivo.                           
78. _____ čita na nivou  _____ razreda.                 
79. _____ je ovladao _____.                                
80. _____ je veoma zainteresovan za čitanje.       
81. _____  govori jasno.                
82. _____ prigušuje reči, tako da ga je teško razumeti.
83. ______ ima poverenja u svoj rad.                    
84. _____ može da govori efikasno pred razredom.
85. _____ deli stvari sa drugima u razredu.               
86. _____ dobro razume reči i koristi ih tačno.
87. _____ ima pozitivan stav prema školi.                       
88. Nivo rada je ispod proseka u _____.             
89. _____ lako postaje rastrojen.
90. _____ predaje rad koji je uredno urađen.               
91. _____  ne završava zadatke u vremenu koje je za to određeno.
92. _____ je posebno dobar u _____.                
93. Ovom učeniku je potreban veći nadzor nego što se očekuje na nivou ovog uzrasta.
94. Ovoj učenici je potreban podstrek da sama radi poslove.            
95. _____ često završava zadatke rano.
96. _____ je ponosan na svoj rad.      
97. _____ treba da se koncentriše bolje.
98. Ova učenica brine o drugoj deci u svom razredu.       
99. _____ ne radi dobro bez direktnog nadzora.
100. _____ je često umoran za vreme časova u školi.

Још нешто о описним оценама

(са ОБРАЗОВНОГ ПОРТАЛА)